
Guardian and Times front pages, but not 
all the UK press, thought Keir Starmer’s 
social media ban was front page news. 
The Telegraph was critical, describing 
the ban as a ‘rushed job’

CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM (NORTH)  l  JUNE 2026  l   £1

Will social media ban 
on under-16s work?

‘

In her new book How Big Tech 
Took Control and How to Fight 
Back social media campaigner 
Beeban Kidron argues that the 

internet titans are now facing 
their ‘tobacco moment’ when 
the evidence of public health 
risk becomes strong enough to 
justify state intervention. 

The problem is that the link 
between smoking and health 
hazards is clear but social me-
dia use by children (and adults) 
have both beneficial and harm-
ful aspects. The tech industry 
has known for years that smart-
phone addiction and problems 
of online safety for children are 
real. 

John Naughton in his Ob-
server column cites the case 
of a 2020 Meta study done in 
association with the audience 
researcher Neilsen to measure 
the effects of taking a one-week 
break from Facebook and Ins-
tagram. Users who stopped for 
a week reported lower levels of 
depression, anxiety and 
loneliness. The results 
were never published.

Public hostility

The increasing concern 
and public hostility to 
the damage done led 
Australia to be the first 
country to take action 
when it banned under-
16s from Instagram, Face-
book and other services in 
December 2025.

Now Keir Starmer, in 
yet another policy U-turn, 
announced on 15 June an 
‘Australia plus’ social me-
dia ban on under-16s at a 

Downing Street event attended 
by a number of campaigners 
for the ban, including parents 
who have lost children. The an-
nouncement was light on detail: 
Snapchat, TikTok, YouTube, 
Instagram, Facebook, Reddit, 
X, Kick, and Twitch will be in-
cluded in the ban but not mes-
saging services WhatsApp and 
Signal. But how the ban will be 
enforced – for example age veri-
fication – is now handed over to 
Ofcom to sort out.

By-election timing

A cynic would point to the tim-
ing of the announcement, in 
the week of the Makerfield by-
election. Whilst it certainly got 
the headlines there are several 
issues yet to be resolved before 
the policy is implemented in 
spring 2027. 

But there are also big ques-
tions about whether the ban 
will solve the problems Starmer 
identified. 

Ian Russell, whose daughter 
Molly died after being bombard-
ed with suicide and self-harm 
material on social media, sees 
the ban as full of flaws. He cites 
the effect of the Australian bans 
– 60% of teens and young chil-
dren are able to circumvent it. 
He thinks Starmer is ‘choosing 
to take a politically easy route 
that the evidence shows will not 
work, and will leave children at 
continued risk’.

The Molly Rose Foundation, 

Granville Williams on the issues raised  
by Starmer’s decision to tackle tech industry 

the NSPCC, Five Rights Foun-
dation, the Children’s Media 
Foundation and many other 
organisations believe that so-
cial media bans are the wrong 
solution. They want to see a re-
quirement on platforms to use 
highly effective age assurance 
that robustly enforces mini-
mum age limits. They also want 
‘a fundamental reset of our ex-
pectations on tech firms. Social 
media firms should be required 
to move away from addictive  
design’. �  MN



www.medianorth.org.uk2 | MediaNorth – March 2026

GB News  
and Ofcom: 
The long view

It is perilously close 
to culture warrior 
phantasms of ‘liberal 
elites’ brainwashing  
the population

S ince Michael Grade 
stepped down as Ofcom 
chair, he has fired off 
various ill-considered re-

marks about his time in the job, 
particularly about his attitude 
towards GB News. For example, 
he told Politics Home that he 
thought that GB News’s critics 
are ‘embarrassed by the fact that 
there is a news organisation that 
has a different news agenda to 
them, that speaks to the agenda 
of the majority – a large swathe 
of the voting population who 
have no voice on the BBC. 

‘Immigration, Brexit, these 
are all issues that don’t get the 
weight on the BBC, or haven’t 
been able to, that GB News will 
give, so what’s the problem?’  
Well, just the plain facts that 
the views endlessly regurgitated 
on GB News are not those of 
the majority of the population, 
and that the BBC is actually 
obsessed by immigration and 
doesn’t discuss Brexit only be-
cause the Brexiters have bullied 
it out of doing so. 

Grade’s outbursts have led 
some to claim that these explain 
why Ofcom has treated GB News 
with such leniency. However, 
in response, Ofcom has stated 
that ‘any personal views a for-
mer chairman has expressed do 
not represent Ofcom policy’. In 
which case the only explanation 
of the regulator’s indulgence of 
the rogue channel can be that 
it’s the result of policy decisions 
taken within Ofcom itself re-
garding due impartiality.

In fact, there is evidence of 
Ofcom’s long-term desire for a 
policy shift in this area. A par-

Julian Petley argues Ofcom has had  
a long-term desire to change its attitude 
towards  broadcasters like GB News

ticularly significant example 
can be found in a discussion 
document that it produced in 
July 2007 (15 years before Lord 
Grade’s appointment) called 
New News, Future News: The 
Challenges for Television News af-
ter Digital Switch-over. This asked 
whether impartiality was ‘a bar-
rier to diversity in an era with a 
wide range of services available 
to viewers’, and if, subject to 
changes in legislation, non-PSB 
channels should be allowed to 
offer ‘partial news in the same 
way that newspapers and some 
websites do at present’.

Story selection affected

It suggested that the way in 
which the impartiality regula-
tions had hitherto operated 
had affected not only the way 
in which news stories had been 
told, but also the selection of 
those stories in the first place. 

This, it argued, resulted in a 
middle-of-the-road news cul-
ture and a ‘tendency to cluster-
ing around a narrow, generally 
perceived news agenda’ which 
served to ‘stifle the expression 
of views that are not part of 
the established mainstream’. 
It said that a ‘rigid approach 
might encourage greater en-
gagement among those not 
currently inspired by main-
stream sources’. 

These sentiments are quite 
remarkably similar to those 
recently expressed not only 
by Grade but also Ofcom CEO 
Dame Melanie Dawes, who told 
the DCMS committee on 14 
March 2023 that ‘we are always 
thinking about freedom of ex-
pression here and do not want 
to see just a single, monocultur-
al – a mono-representation of 
views on British TV. When you 
compare what you get in the UK 
with what you see in America, 
which it is unregulated, it is 
very, very different’. 

Indeed it is. But the idea that 
the public service broadcasters 
in the UK represent a homog-
enous monoculture is perilously 
close to culture warrior phan-
tasms of ‘liberal elites’ brain-
washing the population.

 It’s also a variation on the 
kind of ideological conjuring 
trick played in the US by Fox 
News, whose claim to be ‘fair 
and balanced’ depends entirely 
on the canard that it is provid-
ing the ‘balance’ to the ‘left-
wing’ news provided by NBC, 
ABC and CBS. 

However, New News, Future 
News was simply a discussion 
document, and much of the dis-
cussion which it provoked, in-
cluding trenchant contributions 
from the CPBF, was extremely 
hostile to Ofcom’s proposals. 
Naturally right-wing newspa-

pers were highly enthusiastic, 
exploiting the discussion docu-
ment as yet another opportuni-
ty to attack BBC ‘bias’ and also 
sensing in Ofcom’s proposals lu-
crative possibilities for establish-
ing their own biased TV chan-
nels – and, in Murdoch’s case, 
turning Sky News into Fox News 
UK. However, the hostile voices 
won out, and this, presumably, 
is why no more was heard of it.

Radical change

However, what would appear to 
have happened in the interim is 
that Ofcom, without any public 
consultation and without any 
parliamentary approval, has 
unilaterally decided to change 
radically the way it interprets 
the impartiality regulations con-
tained in its Broadcasting Code. 

But as the Code has a legal 
foundation in the Communica-
tions Act 2003, then, as former 
senior Ofcom figures Stuart Pur-
vis and Chris Banatvala have 
repeatedly argued, only Parlia-
ment can alter the regulations 
and the way in which they are 
supposed to be interpreted. 

This is something which the 
culture secretary, Lisa Nandy, 
seems reluctant to do, despite 
GB News effectively mutating 
into Reform TV. It is vital that 
GB News’s many critics intensify 
the pressure both on Ofcom and 
the government. �  MN

Official Ofcom portrait of former chair, Michael Grade



June 2026 – MediaNorth | 3www.medianorth.org.uk

There would be no 
repeat at Orgreave of 
the much-publicised 
humiliation at the 1972 
Battle of Saltley Gate

S ecuring full access to po-
lice plans to control the 
presence of the news 
media at the Battle of 

Orgreave should be one of the 
priorities for the long promised 
Orgreave Inquiry to be chaired 
by the Bishop of Sheffield, Dr 
Pete Wilcox. 

Terms of reference published 
in March acknowledged that the 
‘public narrative’ which devel-
oped around the events that day 
needed to be investigated and 
explained.

An enduring complaint of 
those who took part – especially 
those who were injured or ar-
rested – was their shock at the 
distorted news reporting of the 
way the police responded.

At issue is the degree to which 
pre-planned action by the police 
might have influenced or even 
shaped the news coverage. 

Post-Orgreave research by 
journalists and academics, 
backed up by numerous broad-
cast interviews, has suggested 
that there was pre-planning for 
media access and a determina-
tion to publicise the effective-
ness of the police response.

The mindset was clear: there 
would be no repeat at Orgreave 
of the much-publicised humili-
ation at the 1972 Battle of Salt-
ley Gate when television footage 
showed the police retreating in 
the face of mass picketing.

When arriving at Orgreave, tv 
crews and press photographers 
were directed for their own 
safety to agreed positions. Effec-
tively they were being corralled 
behind police lines – an advan-
tageous position but limited to 
a one-sided view of the action. 

Was there a pre-planned ar-
rangement to invite tv crews 
and photographers to witness 
events from the perspective of 
the police? Did this attention 
to detail have the desired effect 
and weight news coverage in 
their favour?

An evident imbalance in the 
BBC’s teatime news bulletin has 
become a cause celebre among 
those seeking the truth behind 
the events at Orgreave.

There was a recognition with-
in the BBC that its report in the 
early evening news needed to be 
corrected for the later bulletin.

Next day at a BBC News and 
Current Affairs meeting, editor 
Peter Woon said that there had 
been ‘a general feeling’ in the 
newsroom that the teatime cov-
erage had displayed ‘a marginal 
imbalance’. Alan Protheroe, as-
sistant director general, admit-
ted the report ‘might not have 
been wholly impartial’.

Complaints about the cover-
age were made by the NUM and 
the then Labour MP Tony Benn.

They argued that the BBC 

had screened the events in 
the wrong order, creating the 
impression that mounted po-
lice charged pickets only after 
coming under violent attack 
whereas it was the police who 
had moved in first.

‘Exceedingly difficult’

Replying to the criticism, Woon 
emphasised the pressure facing 
BBC journalists: “It was exceed-
ingly difficult to edit an hour’s 
shooting. Any departure from 
balance, however, was not such 
as to justify the NUM’s view that 
the BBC was biased.”

Perhaps, unwittingly, the 
minutes of the BBC editorial 
meeting give a clue as to why tv 
crews and press photographers 
were compliant when being 
shepherded to their agreed po-
sitions.

Editors pointed out that tv 
crews feared that if they left the 
relative safety of filming from 
agreed positions, they faced the 
risk of being attacked by strikers 
if they ventured too far behind 
the picket lines. 

Whatever the misgiving that 
might have surfaced within 
the BBC, tv news reports from 
Orgreave confirmed the view 
of Prime Minister Margaret 
Thatcher that the police were in 
the right.

This was, she famously said, 
‘mob rule’ by the miners which 
had been plain for all to see. 

Cabinet records covering the 
period of the strike revealed the 
close relationship which had de-
veloped between Mrs Thatcher 
and officers of the South York-
shire Police who were in the 
lead that day.

Another line of inquiry might 
well be to secure transcripts of 
news conferences and inter-
views given by senior officers 
in the immediate aftermath of 
Orgreave.

To what degree did state-
ments by the police contribute 
to the narrative which attracted 
widespread complaints from 
within the mining communities 
and which the Orgreave Inquiry 
has promised to investigate?     
� MN

Nick Jones on media coverage of 18 June, 1984

Complaints about collusion between the police and media at the Battle of Orgreave resurfaced soon after 
then Home Secretary, Theresa May, said the government would consider if there was justification for an 
inquiry into policing at Orgreave and if officers had altered their statements.  A report in The Independent 
(15.11.2013) revealed that many photographs and tv pictures were taken from agreed positions behind po-
lice lines. Reporters said at the time that the officer with a backpack was filming the event for the police

Are we getting any closer 
to the truth about Orgreave?



100th anniversary of 
the General Strike

Nick Jones reviews a new book which explores the provocative role 
of anti-union press proprietors in lead-up to the 1926 General Strike

P rovocative interventions 
by owners and editors 
of national newspapers 
have often played a piv-

otal role in the conduct and 
outcome of major industrial 
disputes in the long and turbu-
lent history of strike action in 
Britain.

There could be no clearer il-
lustration of malevolent inter-
ference of a press proprietor 
than a highly charged standoff 
between the Daily Mail and its 
print workers which became the 
pretext for the start of the Gen-
eral Strike of 1926.

By allowing the govern-
ment an opportunity to claim 
strike action had already start-
ed – when negotiations were 
thought to be still in progress – 
Prime Minister Stanley Baldwin 
was able to call the TUC’s bluff.

Nine Days in May, Jonathan 
Schneer’s new study of the 
strike, describes the momen-
tous fallout from a one-sided 
confrontation with an anti-
union newspaper, assured of 
government support – a sce-
nario repeated down the dec-
ades when union leaders have 
tried, against the odds, and 
often with little success, 
to challenge biased press 
reporting.

At the height of a 
tense weekend of 
talks between 
u n i o n s  a n d 
minis ters  in 
early May 1926, 
a  re fusal  by 
print workers 
to produce the 
Daily Mail was 
the justification 
which the Bald-
w i n  gove r n-
ment deployed 
in its declaration 
to end negotia-

ionists to be thwarted by 
managements bolstered by 
the combined strength of the 
newspaper industry and as- 
sured of a sympathetic hearing 
from the government of the day.                                                                                                                                      

‘For King and Country’ was 
the title in extra-large type of 
the Daily Mail leader which 
the Sunday night shift of the 
National Society of Operative 
Printers and Assistants refused 
to print.

Miners’ leaders, protesting 
over lower wages and longer 
hours, were accused in the 
Mail’s editorial of being under 
the influence of people who 
meant ‘no good to this country’: 

“A General Strike…is a revo-
lutionary movement…a move-
ment which can only succeed by 
destroying the government…it 
cannot be tolerated by any civi-
lised government.”

The deputation of print-
ers which went to the editor, 
Thomas Marlowe, did not de-
mand withdrawal of the article 
but asked him, ‘to modify (one) 
offensive paragraph’. 

Marlowe told the delega-
tion to stand by while he made 
calls to Downing Street and the 
Mail’s proprietor Lord Harms-
worth.’

Print or ‘hats and coats’

He returned to the delegation to 
tell the men to ‘either print the 
article as it stood or put their 
hats and coats on and go home’. 

In trying to piece together 
what happened, Sheer con-
cludes that the Home Secretary 
and editor decided to force the 
process, leaving the next move 
up to the TUC. 

It would be full speed ahead: 
‘they would make the printers’ 
act of conscience into a casus 
belli’. 

If the TUC had gone to 

Baldwin immediately and dis-
owned the printers’ action, the 
outcome ‘might have been dif-
ferent’.                                                                                                                                    

The previous evening, after 
printers at the Sunday Express 
had objected to a government 
recruiting advertisement, Lord 
Beaverbrook was advised to 
back down so that negotiations 
could continue.

When the cabinet was told 
that what transpired at the 
Daily Mail that Sunday evening 
indicated that ‘General Strike 
instructions’ had already been 
dispatched, cabinet ministers 
stood firm. 

TUC leaders acknowledged 
somewhat ruefully that ‘war has 
been declared’.

All print workers were or-
dered to cease working to ‘shut 
down entirely’ a press that was 

NINE DAYS IN MAY
By Jonathan Schneer
Oxford University Press
£25

tions with the TUC: 
“Overt acts have already taken 

place, including gross interfer-
ence with the freedom of the 
press. Such action involves a 
challenge to the constitutional 
rights and freedom of the nation.

“H.M. Government, there-
fore, before it can continue ne-
gotiations, must require from 
the Trade Union Committee 

both a repudiation of 
the actions referred to 
that have already taken 

place, and an imme-
diate and uncondi-

tional withdrawal 
of the instruc-
tion for a Gen-
eral Strike.”  

Time and 
again all that 
it has needed 
has been the 

cry ‘freedom 
of the press’ 

for print work-
ers, their lead-

ers and fellow 
t r a d e  u n-

www.medianorth.org.uk4 | MediaNorth – June 2026



the TUC was determined to con-
trol publicity during the Gen-
eral Strike and by publishing 
the ‘carefully edited and gener-
ally anodyne’ British Worker, it 
hoped to persuade local strike 
committees to stop publishing 
their own ‘much more militant’ 
local strike bulletins.

Radio sales soared

A rival source of news was the 
recently established BBC which 
by 1925 was being broadcast 
across the UK and which was 
being supplied with news and 
information by the Reuters 
news agency. Sales of radios in-

largely opposed to the General 
Strike.

When the presses stopped 
rolling in Fleet Street, most na-
tional dailies and regional pa-
pers were able to appear in only 
a severely truncated form, some 
producing flimsy typewritten 
editions.

To fill the void the govern-
ment launched its own newspa-
per, the Daily Gazette, published 
by His Majesty’s Stationery Of-
fice and edited by former jour-
nalist and Chancellor of the Ex-
chequer Winston Churchill.

In response the TUC pub-
lished the British Worker, under 
the leadership of the Daily Her-
ald editor, Hamilton Fyfe.

Although circulation reached 
700,000 it lacked effective dis-
tribution and failed to match 
the British Gazette’s circulation 
which rose as high as 2,000,000.

Schneer’s conclusion was that 

LEFT: Mounted police baton-charge strikers at London’s Elephant 
and Castle after a bus had been set on fire. PREVIOUS PAGE: ‘The 
Subsidised Mineowner – Poor Beggar’, cartoon published in 1925 in 
the trade union magazine Unity. BELOW: Front pages of news sheets 
hastily produced during the General Strike. BOTTOM: Dockworkers 
picket during the strike. 

www.medianorth.org.uk

creased dramatically.
BBC news bulletins were a vi-

tal source of national news for 
small non-unionised local news-
papers which upped their print 
runs to meet the extra demand 
generated by the absence of na-
tional dailies.

In an era when the press was 
the dominant source of news, 
some weekly newspapers in the 
suburbs printed daily editions 
for sale in London.

The Barnet Press, which pub-
lished a daily 5 o’clock National 
Emergency Edition for central 
London, informed readers about 

the source of its news coverage.
A reporter had listened to 

BBC news bulletins and then 
written up copy to deliver the 
latest news about the ‘serious 
pass to which this country has 
been reduced’.

A selection of front-page 
headlines gave a clear indica-
tion as to why the proprietor of 
the Barnet Press had not recog-
nised the print unions: ‘Prime 
Minister stands firm’, ‘Rioting 
at Edinburgh’, ‘Motor cars at-
tacked’, ‘Government to protect 
non strikers’.  � MN

June 2026 – MediaNorth | 5



www.medianorth.org.uk6 | MediaNorth – June 2026

Zack Polanski, leader of 
the resurgent Green Par-
ty of England and Wales, 
has been condemned as 

anti-semitic by national media 
and the leaders of the other 
main parties. Even before its 
victories in the May elections 
the Telegraph headlined: ‘Polan-
ski is an extremist, says Israel’. 

Next day the Daily Mail said: 
‘Polanski’s Greens Are a Party of 
Poison’. After the Golders Green 
stabbings the Times featured a 
caricature of Polanski with an 
exaggerated hooked nose kick-
ing a police officer. Yet Polanski 
is himself a proud Jew. How can 
he be a Jew-hater too?

It is ten years since the first 
accusations of anti-semitism 
against the Labour Party under 
the new leadership of the left-
winger Jeremy Corbyn. Those 
charges led to a huge crisis in 
the party and defeats at the next 
two elections.

The Greens are now posing 
a potential threat from the left. 
Could it happen to them? 

Corbyn swept to top

In 2015 Corbyn was astonish-
ingly swept to the leadership 
by party voters in despair at the 
ineffectual opposition the party 
had offered to the preceding 
Conservative austerity govern-
ment. There followed a vigorous 
revival of progressive politics as 
party membership trebled (from 
198,000 to 563,000 in 2017).

As an energetic left-wing MP 
Corbyn’s main functions had 
been to support militant trade 
union activity and introduce in-
ternational liberation and resist-
ance movements to Westminster 
politics. Among these had been 
Hamas and other Palestinian 
groups. At one meeting for in-
stance he casually introduced Ha-
mas representatives as ‘friends’.

It is hard to imagine that any-
body seriously believed he was 
anti-semitic. Corbyn is a benign 
and harmless figure, a lifelong 
anti-racist who enjoys warm re-

lations with the sizeable Jewish 
community in his north London 
constituency. But the past soon 
caught catch up with him, and 
anti-semitic he officially came. 

There was a relentless cam-
paign openly co-ordinated by 
right-wing and pro-Israeli organ-
isations – some of them within 
Labour itself - and the Jew-
ish press. The Jewish Chronicle 
broke all records for the number 
of sheer lies it published, accord-
ing to the press regulatory body 
IPSO, and the national press and 
the BBC joined in with gusto.

The avalanche of attacks left 
a shattered party in its wake. 
Labour was split down the mid-
dle, with hundreds of supposed 

anti-semites expelled and thou-
sands leaving in disgust at the 
injustice of the campaign and 
the party’s official response. 

These were lifelong anti-rac-
ists and the accusations hurt. 
Some formed new networks 
such as the Exiled Labour Net-
work or Labour Against the 
Witchhunt (LAW). Few of the 
accusations against them con-
cerned the persecution or deni-
gration of Jewish people. Many 
cases were over criticisms of Is-
rael, but most were objections 
to the process itself. The film 
director Ken Loach joined LAW 
and was expelled for ‘failing to 
disown members who had been 
expelled’; former MP Ken Liv-
ingstone was ousted for stating 
the historical fact that in the 
1930s Zionist settlers negotiated 
with Hitler over the emigration 
of Jews to Palestine.

Corbyn was eventually ex-
pelled for stating another truth, 
that the extent of anti-semitism 
had been exaggerated for politi-

cal reasons. But this was only af-
ter he had lost the leadership. 

While in office he had tried to 
appease his attackers, constant-
ly apologising and pledging to 
root out the anti-semites. His 
team began summary cases on 
flimsy evidence against his own 
supporters and the expulsions 
began. Keir Starmer now claims 
the credit for driving the left out 
of the Labour Party, but it was 
underway before he arrived.

Jewish support

Prominent among Corbyn’s 
supporters and the members 
expelled were dozens of Jews. 
They reject the Zionist ideol-
ogy of Israel and advocate jus-
tice for Palestinians. They join 
London’s regular pro-Palestine 
anti-war marches. They are la-
belled ‘hate’ marches by gov-
ernment and media, but there 
has been no violence and little 
if any evidence of anti-semitism 
on these marches; and none of 
the perpetrators of violent crime 

Tim Gopsill on the lessons the leader of the Green Party can learn from anti-semitic charges

Vilifying Zack Polanski

The Green Party complained to The Times over this cartoon depicting 
Zack Polanski (pictured left) as using ‘tropes so clearly associated 
with anti-semitic depictions of Jewish people’



www.medianorth.org.uk

two Jewish men in north Lon-
don in May – the target of the 
Times cartoon. That was asking 
for trouble, but it wasn’t anti-
semitic. 

Anti-semitism is the hatred 
and persecution of Jewish peo-
ple. It does not cover opposition 
to the state of Israel. This is dis-

tinction that should hardly 
need explaining, but 
backers of Israel try 
to muddy it in their 

obvious self-inter-
est. But the war crimes 

of Israel are nothing 
to do with the Jew-

ish people in Britain. It would 
be yet another false accusation 
to suggest that they are – in fact 
it would be anti-semitic!

Random assaults

It is a shame that their welfare 
should be exploited for politi-
cal ends, and natural that they 
are anxious about their safety. 
There have been random as-
saults on the community, with 
a few violent attacks and two 
Jews murdered in Manchester.

Some attackers may have 
been driven by upset and rage 
at the sheer cruelty on view in 
Gaza, the West Bank and Leba-
non. Understandable perhaps, 
but it is still wrong to blame or-
dinary Jewish people.

Obviously Polanski does not, 
though it may not help him. The 
more he succeeds politically, the 
more he could face retribution. 
He has, in Corbyn, a model to 
study. For although Corbyn lost 
his job after the 2019 election, it 
wasn’t the electorate that killed 
him off but his own party. 

It was the split in Labour that 
did for him, between a mem-
bership that wanted peace and 
justice and the hostile party ap-
paratus, that opposed him all 
along and collaborated with the 
fake ‘anti-semitism’ campaign.

The Green Party of England 
and Wales is a new coalition of 
long-time environmentalists, 
middle class liberals, young peo-
ple without former political en-
gagement, and those left-wing 
Labour exiles. Plenty of differ-
ences there for malign forces to 
work on and divide the party.

Polanski’s lesson, if things be-
come difficult, would be to hold 
his party together.�  MN

June 2026 – MediaNorth | 7

against Jews has been linked to 
the pro-Palestine or anti-war 
movements.

So there is a dire sense of deja 
vu around the vilifying of Polan-
ski. As a new and dynamic party 
leader he launched a revival of 
radical politics attracting thou-
sands of people. He too has tre-
bled party membership (65,000 
to more than 220,000, which 

is likely higher than Labour’s, 
though it won’t release figures). 
It strongly supports the Pales-
tinians and condemns Israel’s 
actions against them.

Muslim shock

This has bought success in lo-
cal elections, and notably in the 
Parliamentary by-election in 
Gorton and Denton, east Man-
chester, in February. In a result 
that confounded political wis-
dom, a large Muslim communi-
ty, supposedly anti-semitic and 
socially conservative, turned 
out en masse to vote for a young 
working woman (the Greens’ 
Hannah Spencer) standing for a 
leftwing party led by an openly 
gay Jew, rather than Labour.
Polanski has done some foolish 
things such as sharing a social 
media posting criticising the 
police officers who held down 
the knife attacker who stabbed 

Above: Sun cartoon. Below: Telegraph cartoon using the visual lan-
guage of anti-semitic stereotypes

By Tony Harcup

P eople in West Yorkshire 
have a new way of 
becoming better 
informed, thanks to 

the arrival of independent 
news and investigative outlet 
The Exchange in June. It is 
the latest addition to the Mill 
Media group of subscription-
based online outlets that 
include the Sheffield Tribune, 
the Manchester Mill and the 
Liverpool Post.

As The Exchange was 
preparing to launch on June 1, 
editor Daniel Timms told Media 
North: “We can’t wait to bring 
a new kind of local news to 
Leeds and West Yorkshire, with 
investigations, long reads and 
beautifully written features. 
We’re launching with a great 
team of two journalists – Brad 
Deas and Mia Jankowicz – and 
we’ll be hoping to grow from 
there.”

Advance subscriptions

The launch was only 
made possible by advance 
subscriptions from more than 
500 eager readers, some of 
whom are old enough to recall 
when West Yorkshire had a 
flourishing alternative press 
scene in the shape of Leeds 
Other Paper, Bradford Banner, 
Huddersfield Hammer,  
Spen Valley Spark and  
others. The Exchange won’t 
be the same as those fondly 
remembered long gone titles, 
of course, but it is certainly a 
welcome addition to today’s 
local news ecosystem. 

To subscribe or find further 
information, see: 
 https://theexchange.news/
welcome-to-leeds-new-paper/

�  MN

Yorkshire  
unveils 
latest 
information 
Exchange



8 | MediaNorth – June 2026 www.medianorth.org.uk

This issue was published on 20 June, 2026	
Editor: Granville Williams
Design and Production: Tony Sutton	

n		  If you would like to receive future copies of  
	    the online version of MediaNorth contact us  
	    at cpbfnorth@outlook.com 

n  MediaNorth is published quarterly, and we  
			   welcome comments or suggestions for articles. 
n  Become a friend on Facebook at: Campaign for  
		   Press  and Broadcasting Freedom North  
n  Twitter: @campaign_and   
n   Website: www.medianorth.org.uk

NorthMedia    

Government boost for local news

Grunwick strike meeting

By Nicholas Jones

Fifty years ago, trade unions 
were at the height of their 
power and influence, but 
a dispute involving Asian 

women who were dubbed by the 
news media ‘strikers in saris’ be-
came a harbinger of the troubles 
that lay ahead.

Jayaben Desai, an Indian-born 
mother of two, was the hero of 
the 1976 Grunwick dispute, 
a cause celebre for the Labour 
movement which ended in fail-
ure amid bitter recriminations. 

She was up against George 
Ward, proprietor of the Grunwick 
film processing plant at Willes-
den, who defied the TUC, inter-
vention by the conciliation ser-
vice ACAS and the findings of a 
government inquiry, but whose 
refusal to grant union recog-
nition or reinstatement was 
backed by the House of Lords.

Mrs Desai’s defiant two-year 

struggle to secure the union 
backing which she had been 
promised but which had failed 
to be delivered, ended in further 
acrimony after she and some 
of the strikers staged a hunger 
strike outside Congress House.

From the start, despite regular 
mass pickets – and over 500 ar-
rests, the most since the general 
strike – Ward stood his ground. 

His repeated legal challenges 
were backed by the Conserva-
tives and the National Asso-
ciation of Freedom, becoming 
a test bed for a blizzard of em-
ployment laws introduced after 
the 1979 Winter of Discontent.

Mrs Desai’s defiance on behalf 
of immigrant workers’ rights 
was legendary. She led her walk-
out after a heroic confrontation 
with a Grunwick manager:

“What you are running is not 
a factory – it’s a zoo. There are 
monkeys who dance on your 
fingertips. Others are lions who 
can bite your head off – we are 
those lions, Mr Manager!” � MN 

SOUTH YORKSHIRE  
FESTIVAL EVENT
MediaNorth’s annual event  
at Wortley Hall, Sheffield, on 
Sunday 9 August at 2.30 pm

Miners from Yorkshire, South Wales and Kent join a mass picket outside the Grunwick factory, led by 
Arthur Scargill, then President of the Yorkshire NUM

Andrew
 W

iard

By Barry White

T he government recent-
ly announced the set-
ting up of the Local 
News Fund worth up to 

£12 million over the next two 
years to support local media 
outlets. 

The fund aims to help local 
news publishers transition to 
digital business models. 

The funding will be distrib-
uted through a centrally-man-
aged competitive bidding pro-
cess, supporting investments 
in digital tools, software and 
innovation, https://www.gov.
uk/government/publications/
amplify-the-local-media-action-
plan/

The fund will also include 
community radio stations, dou-
bling funding from £500,000 in 
2024/25 to £1 million over the 
next three years. 

This initiative is part of the 
government’s broader Local 
Media Strategy to boost social 
cohesion and ensure the long 
term sustainability of local jour-
nalism in the UK. 

The Department for Culture, 
Media and Sport (DCMS) de-
scribed the Local Media Strat-
egy as the ‘first action plan to 
back local news in a genera-
tion’. 

They cited research from 
the Public Interest News Foun-
dation that showed up to 37 
local authority districts are ef-
fectively ‘news deserts’ with no 
dedicated print, online, TV or 
radio outlets, affecting 4.4 mil-
lion people. https://www.pub�-
licinterestnews.org.uk/blog/
local-news-launches-closures-
and-the-state-of-play-in-2025/

Culture Secretary Lisa Nandy 

said: “This strategy will provide 
unprecedented funding for lo-
cal media outlets to invest in 
innovation and infrastructure, 
almost tripling the size of fund-
ing for community radio, har-
nessing the power of local and 
national government and giving 

more young people access to 
high quality journalism and the 
opportunity to pursue careers 
in it.”

Plan welcomed

The decision was welcomed 
by the NUJ which has cam-

paigned for a number of these 
measures in its News Recov-
ery Plan. 

Commenting on the an-
nouncement, general secretary 
Laura Davidson welcomed the 
plan, which she described as a  
‘positive start’.� MN

https://www.publicinterestnews.org.uk/blog/local-news-launches-closures-and-the-state-of-play-in-2025/
https://www.publicinterestnews.org.uk/blog/local-news-launches-closures-and-the-state-of-play-in-2025/
https://www.publicinterestnews.org.uk/blog/local-news-launches-closures-and-the-state-of-play-in-2025/
https://www.publicinterestnews.org.uk/blog/local-news-launches-closures-and-the-state-of-play-in-2025/

