
BBC EDITORIAL GUIDELINES – Julian Petley, PAGE 2

CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM (NORTH)  l   JANUARY 2025  l   £1

Media    North
medianorth.org.uk

Extent of police surveillance 
in Northern Ireland revealed
Huge victory  
for No Stone 
Unturned 
journalists
By Granville Williams

T
he film No Stone Un-
turned, first shown in 
September 2017, is an 
outstanding piece of 

journalism which exposes hu-
man rights abuses in Northern 
Ireland. The film focuses on 
the unsolved murders of six in-
nocent people in the village of 
Loughinisland, 20 miles south of 
Belfast.

The killers and their driver 
were widely believed to have 
been members of the paramili-
tary Ulster Volunteer Force who 
lived locally. No one has been 
prosecuted for the murders.

The journalists who researched 
the film, Barry McCaffrey and 
Trevor Birney, were arrested in 
a dawn raid on their homes in 
August 2018 by 100 armed offic-

ers who took them into custody, 
questioned them for 14 hours 
and confiscated their computers 
and mobile phones.

They later won a court case 
which found that warrants used 
to search their homes had been 
‘inappropriate’. The High Court 
judge said they had acted prop-
erly in protecting their sources in 
a lawful way and the Police Ser-
vice of Northern Ireland (PSNI) 
later paid damages amounting to 
£875,000.

In 2019 Birney and McCaf-
frey lodged a complaint with 
the Investigatory Powers Tribu-
nal (IPT) asking it to establish 
whether there had been any un-
lawful surveillance of them and 
the legality of repeated and un-
justified attempts by the police 
to identify their sources.

Finally in December 2024 in 
what has been described as a 
‘landmark for press freedom’ the 
IPT ruled that a police surveil-
lance operation deployed against 
the journalists was unlawful. 
The ruling is of significance be-
cause it is the first time that the 
IPT has ordered a police force to 

pay damages to journalists for 
unlawful intrusion. For this the 
PSNI will pay £4,000 each in 
damages to Trevor Birney and 
Barry McCaffrey.

This was a remarkable judge-
ment, considering the IPT’s 
track record. Since its formation 
in 2001 it has conducted 4,073 
investigations into complaints 
made against the intelligence 
agencies and police surveillance 
units. It has upheld only 1% (47) 
of those complaints.

Unlawful state surveillance

Three police forces have been 
involved in this legal case – the 
PSNI, the Metropolitan Police, 
and Durham Constabulary. Dur-
ham police were acting on behalf 
of the PSNI when the two jour-
nalists were arrested as part of a 
criminal investigation in 2018. 
The judgment ruled against the 
PSNI and the Met.

Trevor Birney said, “The judg-
ment serves as a warning that 
unlawful state surveillance tar-
geting the media cannot and 
should not be justified by broad 
and vague police claims.

“As a result of our case going 
to the Investigatory Powers Tri-
bunal, the PSNI has already been 
forced to admit that they spied 
on 300 journalists and 500 law-
yers in Northern Ireland.”

Disclosures at the tribunal 
also revealed the Metropolitan 
Police, acting on behalf of the 
PSNI, obtained more than 4,000 
text messages and phone com-
munications belonging to Barry 
McCaffrey, Trevor Birney and 
more than a dozen journalists 
working for the BBC Northern 
Ireland investigative programme 
Spotlight, including former BBC 
journalist Vincent Kearney.

Barry McCaffrey said: “This 
ruling marks a significant vic-
tory for press freedom, and it has 
exposed critical failures in both 
the monitoring and oversight of 
surveillance operations carried 
out against journalists and their 
sources.

“Despite all of their efforts, 
the police were still unable to 
identify our sources for the film. 
They wasted police time and re-
sources going after us instead of 
the Loughinisland killers.”� MN

Barry McCaffrey (front row, centre left) and Trevor Birney (front row, centre right) with NUJ and Amnesty International UK outside the Royal Courts 
of Justice, Belfast

Kevin Cooper Photoline



2 | MediaNorth – JANUARY 2025 www.medianorth.org.uk

T
he BBC has recently 
undertaken a consulta-
tion on its draft Editorial 
Guidelines in which it has 

made much of the issue of im-
partiality. In light of widespread 
concern that its news agenda ap-
pears to be shadowing that of the 
Conservative press it is greatly 
needed. 

What the consultation seems 
to be suggesting is increased vis-
ibility for those engaged in the 
endless culture wars against lib-
eral values – in other words, for 
those on the far right. The con-
sultation notes that ‘the guideline 
on breadth of opinion has been 
expanded and recognises that ap-
propriate breadth and diversity, 
combined with freedom of ex-
pression, may mean the inclusion 
of views some in the audience 
find offensive’. 

It also highlights the fact that 
the section of the Draft Guide-
lines entitled Contentious Views 
and Possible Offence ‘now puts 
greater emphasis on freedom 
of expression and the need to 
sometimes take into account im-
partiality in judgements about 
“offence”, which itself may now 
encompass issues beyond, for in-
stance, extreme political views’.

The problem is that the notion 
of offence has become entangled 
with extreme political views, be-
cause it, along with freedom of 
expression, has been weaponised 
by the culture warriors of the 
far right. Those who argue for 
the regulation of certain kinds 
of speech generally do so not 
because they find such speech 
offensive but because,  among 
other things, it stirs up hatred 
and division, propagates disinfor-
mation or is used to harass, bully 
and threaten. 

However, calls for its regula-
tion are immediately charac-

BBC consults on draft 
Editorial Guidelines
Julian Petley 
highlights the 
critical issues

terised by the likes of the right 
wing of the Tory party, Reform, 
the Free Speech Union and Elon 
Musk as ‘woke’ demands for cen-
sorship, which has now shifted 
from being a concern primarily 
of liberals to becoming a hobby 
horse of the far/hard/alt/libertar-
ian right. In doing so it has essen-
tially mutated into a demand for 
consequence-free speech and for 
those who object to such speech 
to shut up. 

It’s hard to see the consulta-
tion as anything other than an at-
tempt to gain consent for chang-
es which have already been made 
by the BBC in relation to impar-
tiality, as it appears to take every 
possible opportunity to platform 
Nigel Farage, Richard Tice and 
now Tim Montgomerie – in spite 
of Reform UK having a mere five 
parliamentary seats. The most 
obvious example of this is Far-
age’s ubiquity on Question Time, 
with 38 appearances in all to date 
– far more than the vast bulk of 
politicians from the mainstream 
parties – and only since July as a 
Westminster MP.

It might be argued that some 
of his earlier appearances could 
be justified by his status as a 
UKIP MEP from 1999 to 2020, 
but this fails to explain why Far-
age himself appeared far more 
than any other MEP, and why 
not a single pro-EU UK MEP ap-

Alastair Campbell, Jacqui Smith and Nigel Farage on BBC Question Time 5 December 2024

peared on the programme be-
tween 2010 and 2019. 

According to Question Time’s 
webpage, the programme is:

rooted in politics and therefore 
has to achieve fair and appro-
priate representation from the 
various political parties across 
the UK. 
In the past this appeared to 

mean that MPs from parties with 
a large number of seats were fea-
tured more frequently than those 
from parties with fewer. The real 
problem here, particularly in the 
light of the results of the July 
2024 general election, concerns 
the amount of appearances made 
by MPs from ‘other political par-
ties’. The main ones (leaving 
aside Scottish. Welsh and North-
ern Irish parties) performed in 
the general election in July as 
shown in the chart above.

Two possible reasons for this 
suggest themselves. First, the 
BBC has taken an editorial deci-
sion that Reform (as with UKIP 
before it) deserves a level of 
broadcast representation out of 
all proportion to its parliamen-

tary presence, and is utilising its 
share of the total vote as a yard-
stick. (However, this doesn’t ac-
count for the disparity with the 
Liberal-Democrats in terms of 
broadcast appearances).  And 
second, that Farage – a ‘master of 
political storytelling’ according to 
BBC political editor Chris Mason– 
is simply regarded as the broad-
cast equivalent of ‘good copy’, 
however poisonous his message. 

Neither reason is remotely 
acceptable. The first would rep-
resent a major shift of policy re-
garding the representation of po-
litical parties on air, undertaken 
without any public consultation. 
And the second would represent 
a complete abandonment of the 
journalistic standards proper to a 
public service broadcaster. 

The consultation on the draft 
Editorial Guidelines should be an 
opportunity to engage in a wide-
ranging and critical debate on 
how the BBC understands impar-
tiality, not a chance for the BBC to 
seek agreement to changes which 
it appears to have already made 
out of public view. � MN

Party	 Total seats	 Total vote	 Share of 
				   total vote

Lib-Democrats	 72	 3,519,143	 12.2%
Reform UK	 5	 4,117,610	 14.3%	
Greens	 4	 1,944,501	 6.7%

Photo: BBC Q
uestion Tim

e



JANUARY 2025 – MediaNorth | 3www.medianorth.org.uk

playing attacks on mosques and 
Muslim communities, contrib-
uting to a biased narrative’. 

CfMM director Rizwana Hamid 
said: “Prior to GB News entering 
the British media landscape most 
of our attention was focused on 
the misrepresentation of Mus-
lims and Islam in print and on-
line publications given that Of-
com’s broadcast regulations were 
always more robust than the 
press regulator IPSO.

“However, the volume of anti-
Muslim hate on GB News and 
Ofcom’s reluctance to regulate 
its harmful content has meant 
that politicians and commen-

By Tony Burke

R
esearchers at Cardiff Uni-
versity have produced a 
detailed analysis of every 
episode of the BBC’s flag-

ship Question Time programme 
broadcast between September 
2014 and July 2023 to see if the 
broadcaster was balancing politi-
cal viewpoints.

Analysing  352 programmes 
with 1734 guest slots filled by 
661 different people, the analy-
sis found that, while the BBC 
had ‘broadly balanced’ appear-
ances from representatives of 
the UK’s main political parties, 
when it came to members of the 
media, a right-wing bias became 
evident.

Matt Walsh, head of the 
School of Journalism, Media and 

Culture at Cardiff University, 
wrote: “Removing politicians 
from the list of most frequent 
guests, shows that several high-
frequency panellists are being 
used, most of whom come from 
the political right.

“The regularly featured jour-
nalists are typically opinion 
columnists who contribute to 
right-wing press outlets such as 
the Mail or the Telegraph, or who 
make appearances on right-lean-
ing broadcasters like GB News 
and TalkTV.”

The five most regular non-po-
litical guests have all written for 
the right-wing Spectator maga-
zine. These are Isabel Oakeshott, 
Julia Hartley-Brewer, Kate An-
drews, Tim Stanley and Camilla 
Tominey, with no such similar 
frequency of guests from left-

wing media.
Oakeshott appeared 13 times 

across the period studied, whilst 
the most frequent guest from 
a left-wing publication – Ash 
Sarkar from Novara Media – ap-
peared just six times. 

Walsh added that the BBC’s 
over reliance on guests from 
right-wing media suggests a fail-
ure to achieve balance.

The report comes at a time 
when Reform Party leader Ni-
gel Farage (with just five MPs) 
appeared for the 38th time on 
Question Time. 

Only the late Charles Kennedy 
of the Lib Dems appeared on the 
BBC show more times. 

Although Farage was demol-
ished by Tony Blair’s former 
Chief of Staff Alastair Campbell 
at his last QT outing, his appear-

By Granville Williams

A
new report by the Mus-
lim Council of Britain’s 
Centre for Media Moni-
toring (CfMM), has con-

cluded that television channel 
GB News ‘risks inciting violence’ 
against Muslims.

The report found that over 
two years the channel men-
tioned Muslims or Islam more 
than 17,000 times in its output. 
This accounts for a staggering 
50 percent of total mentions on 
British news channels. The re-
port alleges that GB News ‘rarely 
features Muslim perspectives’, 

Opinion

Is the BBC now  
the official 
spokesperson  
for Reform?

ances are causing grave concern 
about the BBC’s motives in al-
lowing him so much airtime. 
Is he an audience puller or, as 
many people on the left believe, 
a vacuous and divisive populist 
who the right-wing media would 
like to see as the PM?

The ‘sofa shows’ have been 
fixated since the July 2024 Gen-
eral Election with right wing 
pundits and former Tory MPs 
with nothing new to say except 
spinning stories the right-wing 
media run no matter how ridicu-
lous – which the BBC then turn 
into ‘news’.

Maybe Labour’s communica-
tions team are fearful of actually 
having people around who are 
adept at getting their punches 
in first, as Campbell, Charlie 
Whelan and David Hill were! MN

‘fails to challenge Islamophobic 
remarks’ and portrays Muslims 
as a ‘Trojan horse’ in the UK.

It has an ‘excessive’ focus on 
Muslims bordering on an ‘obses-
sion’ and ‘regularly demonises 
their beliefs’, the report found.

Significantly, the report 
slammed the channel’s coverage 
of the far-right riots which took 
place over the summer.

The CfMM’s report found that 
‘GB News accounted for 62% of 
all clips on UK news channels 
that associated Muslims with 
the riots’ and repeatedly framed 
Muslims as perpetrators rather 
than victims of violence, down-

tators have been give carte 
blanche to malign Muslims and 
Islam in a way that no other 
channel does.”

Former ITN executive and 
Ofcom regulator, Stewart Pur-
vis, said the findings raised vital 
questions for the broadcasting 
regulator Ofcom: “Has its de-
regulated model for broadcast 
news created an unintended 
consequence? Can a broadcaster 
be allowed to try to build its au-
dience and political influence by 
a consistently negative portrayal 
of an ethnic community?”

A GB News spokesperson re-
sponded: “This inaccurate and 
defamatory report is nothing 
more than a cynical, self-serving 
attempt to silence free speech.  
It proves exactly why a news  
organisation like GB News needs 
to exist and why it is succeed-
ing.” � MN

Study finds GB News ‘risks 
inciting violence’ against Muslims

Nigel Farage on GB News, 7 July 2024. What are the BBC’s motives for 
giving him so much airtime?

 YouTube/Screengrab



4 | MediaNorth – JANUARY 2025 www.medianorth.org.uk

A
few days before the end 
of 2024, the independ-
ent magazine +972  re-
ported that “Israeli army 

forces stormed the Kamal Adwan 
Hospital compound in Beit Lahi-
ya, culminating in a nearly week-
long siege of the last functioning 
hospital in northern Gaza.” While 
fire spread through the hospital, 
its staff issued a statement saying 
that “surgical departments, labo-
ratory, maintenance, and emer-
gency units have been completely 
burned,” and patients were “at 
risk of dying at any moment.”

 The magazine explained that 
“the assault on medical facilities 
in Beit Lahiya is the latest escala-
tion in Israel’s brutal campaign of 
ethnic cleansing in northern Gaza 
which over the last three months 
forcibly displaced the vast major-
ity of Palestinians living in the 
area.” The journalism from +972 
– in sharp contrast to the domi-
nant coverage of the Gaza war 
from US media – has provided 
clarity about real-time events, 
putting them in overall context 
rather than episodic snippets.

 +972 magazine  is the work of 
Palestinian and Israeli journal-
ists who  describe  their core val-
ues as “a commitment to equity, 
justice, and freedom of informa-
tion” – which necessarily means 
“accurate and fair journalism that 
spotlights the people and com-
munities working to oppose oc-
cupation and apartheid.” But the 
operative values of mainstream 
US news outlets have been very 
different.

Key aspects of how the US es-
tablishment has narrated the ‘war 
on terror’ for more than two dec-
ades were standard in American 
media and politics from the be-
ginning of the Gaza war in Octo-
ber 2023. For instance:

l Routine discourse avoided 
voices condemning the US gov-
ernment for its role in the slaugh-
ter of civilians.

l The US ally usually eluded 
accountability for its high-tech 
atrocities committed from the air.

l            Civilian deaths in Gaza were 
habitually portrayed as unintend-
ed.

l           Claims that Israel was aiming 
to minimise civilian casualties 
were normally taken at face value.

l Media coverage and politi-
cal rhetoric stayed away from ac-
knowledging that Israel’s actions 
might fit into such categories as 
‘mass murder’ or ‘terrorism’.

l Overall, news media and 
government officials emitted a 
mindset that Israeli lives really 
mattered a lot more than Pales-
tinian lives.

Obscuring reality

The Gaza war has received a vast 
amount of US media attention, 
but how much it actually com-
municated about the human re-
alities was a whole other matter. 

The belief or unconscious notion 
that news media were conveying 
war’s realities ended up obscuring 
those realities all the more. And 
journalism’s inherent limitations 
were compounded by media bi-
ases.

In-depth   content analysis  by  
The Intercept  found  that coverage 
of the war’s first six weeks by the  
New York Times, Washington Post, 
and  Los Angeles Times  “showed a 
consistent bias against Palestin-
ians.” 

Those highly influential news 
outlets “disproportionately em-
phasised Israeli deaths in the con-
flict” and “used emotive language 
to describe the killings of Israelis, 
but not Palestinians.”

For example: “The term 
‘slaughter’ was used by editors 
and reporters to describe the kill-
ing of Israelis versus Palestinians 
60 to 1, and ‘massacre’ was used 
to describe the killing of Israelis 
versus Palestinians 125 to 2. ‘Hor-
rific’ was used to describe the kill-
ing of Israelis versus Palestinians 
36 to 4.”

During the first five months of 
the war, the  New York Times, Wall 
Street Journal, and  Washington 
Post  applied the word ‘brutal’ or 
its variants far more often to Pal-
estinians (77 percent) than to Is-
raelis (23 percent). The findings, 
in a   [fair.org/home/brutal-is-a-
word-mostly-reserved-for-pales-
tinian-violence] study  by Fairness 
and Accuracy In Reporting, point-
ed to an imbalance that occurred 
“even though Israeli violence 
was responsible for more than 20 
times as much loss of life.” News 
articles and opinion pieces were 
remarkably in the same groove: 
“the lopsided rate at which ‘bru-
tal’ was used in op-eds to char-
acterise Palestinians over Israelis 
was exactly the same as the sup-
posedly straight news stories.”

Despite exceptional coverage at 
times, what was most profoundly 
important about war in Gaza – 
what it was like to be terrorised, 
massacred, maimed, and trauma-
tised – remained almost entirely 
out of view. Gradually, surface 
accounts reaching the American 

Norman Solomon analyses America’s media coverage of Israel’s brutal military campaign in the Middle East

US media obscures truths about Gaza war

What was most important 
about war in Gaza – what 
it was like to be terrorised, 
massacred, maimed, and 
traumatised – remained 
almost entirely out of view



JANUARY 2025 – MediaNorth | 5www.medianorth.org.uk

public came to seem repetitious 
and normal. As death numbers 
kept rising and months went 
by, the Gaza war diminished as 
a news topic, while most talk 
shows seldom discussed it.

As with the slaughter via bom-
bardment, the Israeli-US alliance 
treated the increasing onset of 
starvation, dehydration, and fa-
tal disease as a public-relations 
problem.  Along the way, official 
pronouncements – and the poli-
cies they tried to justify – were 
deeply anchored in the unspoken 
premise that some lives really 
matter and some really don’t.

The propaganda approach 
was foreshadowed on October 8, 
2023, with Israel in shock from 

the atrocities that Hamas had 
committed the previous day. 
“This is Israel’s 9/11,” the Israeli 
ambassador to the United Na-
tions told reporters in New York, 
and he repeated: “This is Israel’s 
9/11.” Meanwhile, in a  PBS News 
Weekend  interview, Israel’s am-
bassador to the United States  de-
clared: “This is, as someone said, 
our 9/11.”

Reason to kill

What was sinister about pro-
claiming ‘Israel’s 9/11’ was what 
happened after America’s 9/11. 
Wearing the cloak of victim, the 
United States proceeded to use 
the horrible tragedy that oc-
curred inside its borders as an 
open-ended reason to kill in the 
name of retaliation, self-protec-
tion, and, of course, the ‘war on 
terror’.

As Israel’s war on Gaza per-
sisted, the explanations often 
echoed the post-9/11 rationales 
for the ‘war on terror’ from the 
US government: authorising fu-
ture crimes against humanity as 

necessary in the light of certain 
prior events.  Reverberation was 
in the air from late 2001, when 
the Pentagon’s leader Donald 
Rumsfeld  asserted that “respon-
sibility for every single casualty 
in this war, whether they’re in-
nocent Afghans or innocent 
Americans, rests at the feet of 
the al Qaeda and the Taliban.” 

After five weeks of massa-
cring Palestinian people, Israel’s 
prime minister Benjamin Netan-
yahu  said  that “any civilian loss 
is a tragedy” – and quickly added 
that “the blame should be placed 
squarely on Hamas.”  The licenses 
to kill were self-justifying. And 
they had no expiration date.� MN

 
Norman Solomon is the director 
of RootsAction.org and executive 
director of the Institute for Public 
Accuracy in the United States. 
This article is adapted from the 
afterword in the paperback edi-
tion of his latest book, War Made 
Invisible: How America Hides the 
Human Toll of Its Military Ma-
chine (The New Press).

Norman Solomon analyses America’s media coverage of Israel’s brutal military campaign in the Middle East

US media obscures truths about Gaza war
Video 
screenshot 
shows the 
scene after  
the Israeli  
army burned 
and destroyed 
the Kamal 
Edwan hospital 
in Beit Lahiya  
in the north  
of Gaza just 
before the 
end of 2024. 
Soldiers 
arrested many 
of the patients 
and medical 
staff and 
marched them 
away after 
forcing them  
to strip

Year ends 
with 5 more 
Palestinian 
journalists 
killed

A
n Israeli air strike killed 
five Palestinian journalists 
in a clearly marked vehi-
cle outside a hospital in 

central Gaza on 26 December. The 
journalists from Al-Quds Today 
were outside al-Awda Hospital in 
the Nuseirat refugee camp when 
their van was struck. Images from 
the scene show a white-coloured 
van with the word ‘press’ clearly 
written in large red letters, en-
gulfed in flames.

Israel’s military confirmed that 
it carried out the strike, claiming 
it targeted a vehicle carrying mem-
bers of Palestinian Islamic Jihad 
but provided no evidence to sup-
port its claim. 

Earlier in December, Israeli forc-
es  killed four journalists in separate 
strikes on December 14 and 15.

 Since Israel’s war on Gaza began 
over a year ago, the military has, 
on several occasions, killed jour-
nalists and later claimed they were 
fighters, often providing no evi-
dence at all or evidence that has 
been widely questioned.

 When Israeli forces killed Al Ja-
zeera journalist Ismail  al-Ghoull 
on 31 July they claimed he was a 
Hamas fighter who had received a 
military ranking in 2007 – when 
he would have been just 10 years 
old.

 Israel has stepped up attacks on 
journalists and media infrastruc-
ture since the start of its north-
ern Gaza campaign on 5 October. 
These attacks have placed severe 
constraints on coverage of the dev-
astating  impact of Israel’s north-
ern Gaza military offensive. 

There is now an information 
void with almost no professional 
journalists left in the north to 
document what is clearly an eth-
nic cleansing campaign. And of 
course Israel has not allowed  
international media independ-
ent access to Gaza since the war  
began.�  MN

 

After five weeks of 
massacring Palestinian 
people, Benjamin 
Netanyahu said that 
“any civilian loss  
is a tragedy …”



6 | MediaNorth – JANUARY 2025 www.medianorth.org.uk

By Tim Gopsill

One of the more repug-
nant spectacles on the 
media stage is that of 
newspaper publishers 

gaming the system to do down 
the BBC.

For years commercial media 
have been accusing the corpora-
tion of ‘unfair competition’ be-
cause of its guaranteed licence 
fee income. 

Their case does appeal to 
antagonistic governments and 
regulators, who have in the 
past blocked BBC innovations, 
loaded it with extra costs and 
frozen the licence fee: the Media 
Reform Coalition has calculated 
that it has lost 25 per cent of its 
value since 2010.

Now the News Media Associa-
tion, representing groups that 
control what is left of the local 
press, seem to have persuaded 
the regulator Ofcom that the 
BBC’s local websites are a threat 
that must be constrained.

The corporation has adopted 
a policy of switching local news 

output from radio to online. 
In December Ofcom produced 
a Review of Local News in the 
UK  that said this “forms part of 
the headwinds facing local pub-
lishers and there may be some 
local areas where BBC viewing is 
displacing commercial viewing.”

A sorry state

Ofcom’s research showed that 
referrals from Google to BBC 
regional pages rose from 15 

million in April 2022 to more 
than 40 million by June 2024. 
In 2022 the pages had a 26 per 
cent share of monthly average 
local news page views; now it is 
37 per cent.

The local publishers have 
reduced their papers and web-
sites to a sorry state, as they re-
acted to online competition by 
sacking staff and slashing costs, 
rather than investing in digital 
themselves.

Ironically, such reporting of 
local civic affairs as has survived 
is thanks to the BBC – through 
the Local Democracy Reporters 
scheme, launched by the corpo-
ration to make good the grow-
ing news deficit. The BBC pays 
the publishers to employ 165 
reporters, most of them for the 
big newspaper chains. There are 
frequent complaints that many 
are not paid the full amount, 
and are often required to work 
outside the formal remit.

This is not a factor for Ofcom, 
which is still warning the BBC: 
it said, “It is possible that future 
BBC changes will have a differ-

Ofcom sides with local  
newspaper owners against BBC

ent impact on commercial pub-
lishers. If the BBC provided more 
localised online content people 
might choose it over alternative 
online sources …. Therefore, 
some future BBC changes may 
require further consideration by 
the BBC and Ofcom.”

Veiled language 

Naturally it is the BBC’s job to 
provide the best news it can 
– especially, it might be said, 
where alternative commercial 
provision is so poor. But Ofcom 
does have a duty to ‘consider the 
impact of the BBC’s activities on 
fair and effective competition’. 
Its report said: “In meeting its 
objectives, the BBC may harm 
the ability of others to compete 
effectively.”

In veiled language, that is a 
threat to use its powers to direct 
the BBC to cut back on its local 
news website expansion. Ofcom 
cannot regulate the commercial 
alternatives. The fact that they 
are incapable of producing news 
to the same standard will not 
come into it.   � MN

On the evening of 21  
November 1974 bombs 
planted by the IRA in 
two crowded Birming-

ham pubs exploded, killing 21 
people and injuring 220. 

Within 24 hours, six men – 
Paddy Hill, Gerry Hunter, Rich-
ard McIlkenny, Billy Power, 
Johnny Walker and Hughie 
Callaghan – were arrested and 
charged. All were found guilty 
and sentenced to life imprison-
ment.

The six wrongly convicted 
men said they had been forced 
into making confessions after 
brutal interrogations. Police 
used torture to extract false 
confessions to the crimes, with 
Paddy Hill later recalling how 
his interrogators had “jammed a 
pistol in my mouth and smashed 
it around, breaking my teeth. 

“They told me they knew I 
was innocent but they didn’t 
care,” he recalled in 2010. “They 

had been told to get a convic-
tion.” 

Photos of the six men re-
leased at the time showed evi-
dence of assault but it took 17 
years to get their convictions 
overturned.

These events were recalled by 
journalist and politician Chris 
Mullin at a 50th anniversary 
meeting in London on 20 No-
vember 2024. 

Asked why he got involved, 
Mullin explained that he was 
tipped off about potential flaws 
in the case by a Guardian jour-
nalist friend Peter Chippindale, 

who had covered the Birming-
ham trials and thought they had 
got the wrong people.

Ray Fitzwalter, in charge of 
Granada’s World in Action, ex-
plains in his book The Dream 
That Died that he was ap-
proached in the early eighties 
by families of the Birmingham 
Six – “but there was no hard evi-
dence to support their case. We 
declined to pursue it.” 

Persistent pressure

It took persistent pressure from 
Chris Mullin to finally convince 
Ray Fitzwalter.  Ian McBride 

produced and Chris Mullin and 
Charles Tremayne worked as 
researchers on In The Interests 
of Justice transmitted in 1985. 
It was the first of three pro-
grammes which Ray Fitzwalter 
judged ‘one of Granada’s great-
est achievements in factual pro-
grammes’. 

Chris Mullin also published 
Error of Judgement in 1986. A 
new edition was recently repub-
lished.

The guilty verdicts were 
quashed by the Court of Appeal 
at the second attempt on 14 
March 1991.

Paddy Hill died, aged 80, on 
Monday 30 December 2024. He 
bore the scars of his interroga-
tion, including cigarette burns, 
for the rest of his life. In 2001 he 
founded Miscarriages of Justice 
Organisation – Mojo – to help 
other former prisoners, released 
by the court of appeal after their 
sentences were quashed.   � MN

50th anniversary of
Birmingham 6  
miscarriage of justice 

NMA urged Ofcom to stop BBC 
crowding out local publishers



JANUARY 2025 – MediaNorth | 7www.medianorth.org.uk

ing and printing their weekly 
newspaper.

The more interested he be-
came in layout and typography 
the more he thought the paper 
should have a cartoon. His first 
attempt was about the newly 
elected Conservative Prime Min-
ister Ted Heath. 

It ‘went down fairly well’ with 
the editorial team and so began 
what he described as a life-long 
commitment to the role of so-
cialist cartoonist.

In a foreword Hardman wrote 
before his death, he thought 
many of his cartoons remained 
as relevant as when he first drew 

them.
He said his aim 

was to capture the 
essence of a major 
political or industri-
al battle: “As a polit-
ical cartoonist for a 
socialist newspaper 
there was nothing 
to hold me back. 
Other cartoonists 
who worked for the 
capitalist press were 
not able to do that.

“This confirms 
the absolute need 
for socialist change 
to ensure that eve-
ryone can achieve 

their full potential to benefit 
society rather than justify the 
greed of the few. This is the rea-
son I chose the title, Need Not 
Greed.”

As I turn over the book’s 
finely produced pages, his 
cartoons from the pit dispute 
stand out, reflecting the pas-
sion and anger of his own 
family history and his deter-
mination to use his skill as an 
illustrator to express solidar-
ity and support for those on 
strike.

Hardman’s father, uncles and 
grandfather were all miners in 
Yorkshire. His grandfather and 

Alan Hardman was one of 
a much-admired group 
of cartoonists whose 
work for left-wing publi-

cations challenged the consider-
able influence of the dominant 
pro-Thatcher press during the 
bitter industrial conflicts of the 
1980s.

Their illustrations had a far 
wider reach than was the case 
with their rivals in Fleet Street 
because their imagery lived 
on, being widely reproduced in 
posters and leaflets which were 
distributed at demonstrations 
and other events.

In a pre-digital age, imagina-
tive artwork was 
essential for effec-
tive trade union 
campaigning.

H a r d m a n ’ s 
c a r t o o n s  a n d 
caricatures for the 
weekly newspaper 
Militant were often 
republished within 
days in literature 
a n d  p u b l i c i t y 
material handed 
round at strike 
meetings and on 
picket lines.

His graphic, eye-
catching work was 
circulated widely 
during the 1984-85 miners’ 
strike.

Pit cartoons stand out

Illustrations in support of the 
pit dispute rightly take pride of 
place in the opening chapter of 
Need Not Greed which has been 
published by his family and 
friends, and which brings to-
gether a selection of his cartoons 
spanning 40 years of political 
and industrial struggle.

Hardman, a printer by trade 
who became a shop steward, 
joined the Militant Tendency in 
1971 and started drawing car-
toons alongside his role prepar-

Nick Jones reviews a collection of 
cartoons by Alan Hardman (1936-2023)

Cartoons that 
packed a punch

an uncle both lost their lives 
down the pit.

“My dad and another one of 
my uncles tried to dig them out 
but they couldn’t and, tragically, 
they both died.

“My uncle Leo – there were 
ten brothers – told me that 
when, in 1947, the pits were na-
tionalised, it was the first time 
that he felt safe going to work 
as they started using hydraulic 
props instead of the wooden 
ones.”

A rare breed

In stark contrast to their coun-
terparts on the national press, 
cartoonists for left-wing pub-
lications had no hesitation in 
developing imagery which they 
believed had been validated by 
the Battle of Orgreave. 

Hardman’s illustration for the 
front page of the Young Miner 
left no room for doubt about the 
force being deployed to disable 
Arthur Scargill when he was hit 
on the head.

“I’m arresting you for ob-
structing my truncheon,” said 
the riot officer. His other hand 
was round the scruff of Scargill’s 
neck.

Equally striking was his de-

sign for a poster demanding 
support for the strike. Based on 
the wartime recruiting illustra-
tion, Lord Kitchener Wants You, 
Hardman reworked the image. 

A miner wearing a helmet 
and pit lamp had a trenchant 
instruction: “Your class needs 
YOU: Save the Pits.”

Hardman was described by 
the Daily Cartoonist as one of a 
very rare breed of socialist illus-
trator whose dedication helped 
to amplify the message of social-
ism throughout his entire life.

In his tribute, Peter Taaffe, 
founding editor of Militant and 
former general secretary of the 
Socialist Party, said Hardman’s 
miners’ strike cartoons were a 
significant contribution. 

They were inspired by his dis-
cussions with miners and other 
Militant supporters and would 
be drawn in a matter of hours, 
and then within days could be 
seen on the picket line, convey-
ing quick and simple political 
messaging. 

“Sometimes a visual cartoon 
can encapsulate political points 
in a more dynamic way; other 
times Alan could pick up an ac-
tion or a phrase and develop a 
whole point,” said Taaffe.   � MN

NEED NOT GREED  
Alan Hardman  

Bluecoat Press / £45.00 

Front page art for the Young Miner



8 | MediaNorth – JANUARY 2025 www.medianorth.org.uk

W
e will be publishing 
The Art of Class War: 
Newspaper Cartoon-
ists and the 1984-85 

Miners’ Strike by journalist and 
broadcaster Nick Jones later in 
February. Looking back at the 
year-long miners’ strike through 
the imagery of news cartoonists, 
Nick offers a vivid interpreta-
tion of an industrial dispute 
which tore the country apart.

From opposing perspectives 
of right and left, their graphic 
portrayal of a confrontation 
which traumatised the mining 
communities is like an angry, 
unfolding tapestry. Hundreds 
of illustrations were published 
including cartoons, caricatures 
and cartoon strips.

The book launch is at 2.00pm 
on Saturday 1 March at Leeds 
Playhouse. It is timed to co-
incide with the final week of 
the year-long miners’ strike 
forty years ago. You can book 
your place here: https://www.
eventbrite.co.uk/e/book-
launch-the-art-of-class-war-
tickets-1125228762519

Festival 

of Debate
Framed: The Demonisation of 
Disability  is the topic of our on-
line event for this year’s Festival 
of Debate. It will be held on 
Thursday 8 May 6.00-7.30pm. 
More details on speakers to 
follow but put the date in your 
diary now.    � MN

Alan Hardman’s cartoon on the 
Art of Class War cover

By Tim Gopsill 

D
oes it matter who owns 
The Observer   Sunday 
newspaper? Not to most 
people, but enough to 

those who work for it to go on 
strike and threaten further ac-
tion – even after  a deal to sell it 
has  been agreed. 

Sunday papers are a dying 
breed, and the half dozen that 
survive are all sustained  by um-
bilical links to a daily publica-
tion; although The Observer is 
more than 200 years old it has 
since 1993 essentially been the 
Sunday Guardian. Not for long 
now, unless the workers can 
somehow stop a bizarre scheme 
to ‘sell’  the title to a failing online 
publisher called Tortoise Media.  

 Tortoise is a vanity project run 
by a tremendously  important 
journalist called James Harding, 
a former editor of The Times  and 
Director of News at the BBC.  His 
site launched in 2019 to pub-
lish long ‘slow news’ features, 
but it couldn’t   make money 

This issue was published on 10 January, 2025	

Editor: Granville Williams | Design and Production: Tony Sutton	

n		  If you would like to receive future copies of the online version  
		   of MediaNorth contact us at cpbfnorth@outlook.com 
n   MediaNorth is published quarterly, and we welcome comments   
		    or suggestions for articles. 
n   Become a friend on Facebook at: Campaign for Press  and  
     Broadcasting Freedom North  
n   Twitter: @campaign_and   
n   Website: www.medianorth.org.uk

NorthMedia    

RMT General Secretary Mick Lynch joins striking Guardian and Observer journalists on the picket line

Mutiny at The Observer 

Coming Events

and abandoned  the format in 
favour of fashionable podcasts 
and live seminars with impor-
tant business people, largely 
from the energy industry.  It does 
need rescuing, but not, accord-
ing to everyone except the two 
managements involved, by The 
Guardian, in the form of the gift 
of The Observer. 

 This  is not strictly a ‘sale’. The 
Guardian   is putting  £5 million 
out of £20 million new invest-
ment into  the transferred paper; 
the source of the rest is secret. 
Tortoise will make a formal pay-
ment to The Guardian  but the 
amount is undisclosed.  Neither 
can anyone say, given Tortoise’s 
record and personnel and the 
state of the market, how the 
move might  possibly work. 

  All the six  living former 
editors  of either  title have  con-
demned it, along with many 
notable Guardian    readers, art-
ists, politicians and others. They 
have crowded to the picket lines 
as the 600-plus journalists and 
associated workers took action 

following an astounding 93 per 
cent NUJ vote to strike – an 
unheard-of outcome in  a  postal 
ballot  for most unions. This is 
not a strike  over pay or condi-
tions: it is to save the paper. 

They can only surmise that 
it is a disguised move to kill 
off The Observer, which Guard-
ian  managers have long wanted 
to do but were prevented by 
the terms of the 1993 takeover  
– though this is contested by 
the Scott Trust Ltd that owns 
the group. The Guardian  makes 
a big sanctimonious meal out 
of its ‘alternative’ ownership 
structure, but one consequence 
of the dispute has been to ut-
terly discredit the trust.   It  con-
sists of a dozen liberal worthies 
– bankers, lawyers, academ-
ics –   chaired by a Norwegian 
newspaper manager who was 
mightily embarrassed when 
they staged a rare staff meet-
ing by not knowing who senior 
journalists were. There are only 
two journalists on the trust: 
the editor Kath Viner plus  an-
other elected by the staff who is 
barred from disclosing the dis-
cussions to colleagues. 

 But even after four days of 
strikes the move is still going 
ahead, and journalists are con-
sidering further actions, such as 
non-cooperation when it hap-
pens. Others include  a vote of no 
confidence in Kath Viner, which 
would likely be  carried, leav-
ing  her position untenable.  Her 
journalists are baffled as to why 
she should choose to wreck her 
career over  this.   � MN

Class War 
book launch


