
WHOSE FREEDOM? - Julian Petley, PAGE 2

CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM (NORTH)  l   OCTOBER 2024  l   £1

Media    North
medianorth.org.uk

Senior BBC figure at heart 
of Jewish Chronicle scandal

Publication regularly attacks BBC coverage of Israel

By Granville Williams

I n September the Jewish 
Chronicle was forced to 
retract a series of articles 
which contained fabricat-

ed quotes from Israeli offi cials. 
The articles, published by a 

freelance reporter named Elon 
Perry, included explosive rev-
elations from a document sup-
posedly discovered in Gaza.

However, the Israeli army 
stated that it had no knowl-
edge of such a document, and 
several Israeli outlets began to 
question Perry’s identity and 
professional background.

The Israeli + website 
(which, along with Haaretz, 
stands out for its independent 
reporting amongst Israel’s me-
dia) questioned his claims of 
having served as a commando 
during Operation Entebbe and 
being a professor at 
Tel Aviv University for 
15 years, as there ap-
pear to be no records 
confi rming these asser-
tions.

Four high-profile 
columnists announced 
that they would no 
longer write for the pa-
per. Another contribu-
tor, an academic, Colin 
Shindler, subsequently 
resigned. In a letter to 
the editor, Jake Wallis Si-
mons, he wrote, “During 
your editorship, the JC
has become sensational-
ist and unbalanced in its 
coverage. The Elon Parry 
incident was an accident 
waiting to happen.”

having served as a commando 
during Operation Entebbe and 

tor, an academic, Colin 
Shindler, subsequently 
resigned. In a letter to 
the editor, Jake Wallis Si-
mons, he wrote, “During 

JC
has become sensational-
ist and unbalanced in its 
coverage. The Elon Parry 
incident was an accident 

Focus has now shifted to 
the role of Robbie Gibb, Teresa 
May’s former spin doctor and 
BBC board member, reappoint-
ed for a second four-year term 
as a non-executive director, in 
March 2024.

In 2021 the JC was bought 

by a consortium, and Gibb was 
listed as the ‘sole person with 
significant control’ at Compa-
nies House. 

We now know that, after the 
new owners took control, Gibb 
made a habit of calling into the 
office early on print days to 
check up on what stories were 
topping the news list and offer-
ing a view. Gibb said that the 
new owners wanted more views 
‘well to the right of the Tory 
party’. 

Gibb also interviewed candi-
dates for a senior editorial job 
and appointed Wallis Simons.

Gibb resigned as a director of 
the JC in August - the reason for 
the resignation is not known - 
and there is silence from the JC 
about who really owns it.

The BBC’s new chair, Samir 

Shah, has said the BBC’s next 
far-ranging inquiry into its own 
standards is almost certain to be 
a review of its reporting of the 
war in Gaza. That will be over-
seen by the fi ve-person Editorial 
Guidelines and Standards Com-
mittee. Gibb is a member of this 
committee, an appointment 
which some at the BBC think is 
‘absolutely monstrous’.

At the very least Gibb could 
save Dr Shah any embarrass-
ment by resigning from the Edi-
torial Guidance and Standards 
Committee. But his interference 
in BBC appointments, like try-
ing to fi x who should chair the 
BBC regulator, Ofcom, does 
raise the question of whether he 
is a fi t and proper person to be a 
BBC director. MN

Robbie Gibb has infl uenced ap-
pointments to both the BBC and 
Jewish Chronicle

Elon Perry had 

front page reports 

in the Jewish 

Chronicle. As the 

scandal broke, the 

paper published 

a piece, by Trevor 

Asserson,  lash-

ing out at the BBC 

management and 

attacking veteran 

BBC Middle East 

Correspondent, 

Jeremy Bowen



2 | MediaNorth – OCTOBER 2024 www.medianorth.org.uk

in the Express, 28 August, who 
claimed that the consequences 
of the government’s ‘ever nar-
rowing parameters’ of freedom 
of speech can be seen ‘in some 
of the dubious prison sentences 
handed down to those who ex-
pressed opinions online about 
the riots – no matter how deep-
ly offensive most of us would 
acknowledge some of those 
comments to be’.

On 16 August the Telegraph 
published an article headed ‘We 
can no longer say that Britain is 
a free country’. This was by Da-
vid Frost, now a regular player 
in this particular scare narra-
tive, who argued that not all of 
those punished for their actions 
post-Southport were guilty of 
issuing threats and inciting vio-
lence. They were prosecuted, in 
his view, because ‘our legisla-
tion goes much wider than that, 
to criminalise far wider catego-
ries of speech and messaging. 
It’s now being used, brutally, by 
a government that has little real 
regard for free speech’. 

The legislation in his sights 
was the Communications Act 

2003, the Public Order Act 1986 
and the Online Safety Act 2024 
(somewhat awkwardly, this 
last was the creation of govern-
ments which he served), all of 
which, in his view, contain pro-
hibitions which show that ‘the 
political and professional class-
es more broadly are obsessed 
with so-called misinformation 
or disinformation’. Consequent-
ly, ‘“fake news” is now a crime 
in Britain, and people are being 
prosecuted for it’. Again, we are 
teetering at the edge of the slip-
pery slope: “We are, in fact, all 
vulnerable. Say the wrong thing 
in the wrong way at the wrong 
moment, and any of us might 
find the police at our door.”

Fake news

The same line was taken by 
Frank Furedi in The Times, 15 
August. Under the headline 
‘Labour’s war on free speech is 
the real threat to public life’ he 
argued that: 

“Labour’s estrangement from 
the ideal of free speech is not 
confined to regulating social 
media. For its censorious activ-
ists, terms such as disinforma-
tion and fake news serve as a 
medium for delegitimising the 
principle of free speech.”

Frost, Furedi and Oakeshott 
are, of course, free speech 
fundamentalists in the Musk 
mould, who believe that the 
press should have exactly the 
same ability as individuals to 
express itself. However, the 
CPBF has always argued that 
such freedom amounts to lit-
tle more than the freedom of 
press owners to do exactly as 
they will with their property – 
and their employees too.  Such 
untrammelled press power in 
the hands of vast, unaccount-
able and frequently reactionary 
corporate interests is actually a 
threat to press freedom proper-
ly understood as the freedom of 
the press to safeguard the pub-
lic interest, to act as the public’s 
watchdog and to speak truth to 
power – very much including 
corporate power.    � MN

In summer 2024 the right-
wing press became greatly 
concerned about renewed 
threats to press freedom 

(that is, as it conceives it). This 
was on account of the Brazilian 
government blocking X, the ar-
rest in France of Telegram CEO 
Pavel Durov (like Musk, an 
avowed free speech fundamen-
talist), the government’s deci-
sion to stop commencement 
of the Higher Education (Free-
dom of Speech) Act, and the ar-
rest and sentencing of those ac-
cused of inciting and/or being 
involved in the summer rioting. 

Official reaction to the role 
played by social media in the 
riots was exploited by the right-
wing commentariat to spread 
fears that the government was 
planning a crackdown on free-
dom of expression online, focus-
sing in particular on hate speech 
and disinformation, and to warn 
that this could be extended 
to other media, including the 
mainstream press itself. This is 
the classic ‘slippery slope’ argu-
ment so beloved by such papers. 

Conspiracy theorist

One of those featuring in nu-
merous articles was conspiracy 
theorist Bernie Spofforth, who 
was widely reported as being 
the first person to post false in-
formation about the identity of 
the Southport murder suspect. 
The rioting followed and she 
was subsequently arrested for 
allegedly stirring racial hatred 
by spreading false information.  
On 18 September Cheshire Po-
lice announced that no further 
action would be taken against 
her, because of insufficient evi-
dence.  

Spofforth was highlighted in 
an article by Isabel Oakeshott 
in the Telegraph, 14 August, 
headlined ‘Keir Starmer is going 
on a terrifying crusade against 
free speech’. This denounced 
her arrest as a ‘grotesquely dis-
proportionate reaction’ and 
accused Cheshire Police of ‘fin-
ger-wagging’ for describing her 
arrest as a ‘warning that we are 

Whose freedom?
Julian Petley on the focus by the right-wing press on freedom of expression

all accountable for our actions, 
whether that be online or in 
person’. 

In this, Oakeshott saw ‘the 
harnessing of the machinery of 
state to silence Right-leaning 
writers, commentators and oth-
er free thinkers’ and drew par-
allels with the pandemic ‘when 
lockdown critics were disgrace-
fully smeared and vilified by 
government agencies’. She also 
claimed that ‘we are now seeing 
it again, in relation to immigra-
tion’. 

In her view, ‘the gleeful pub-
lic parading of a particular co-
hort of (white) criminals’ was 
‘quite sinister’, but at least she 
refrained from sympathising 
with them. 

Not so, however, Fergus Kelly 

This is the classic 
‘slippery slope’ 
argument  
so beloved by  
right-wing 
newspapers



OCTOBER 2024 – MediaNorth | 3www.medianorth.org.uk

moral panics about so-called 
‘gender theory’ are also spread 
widely by the media. Broader 
media tendencies towards in-
creasing personalisation and 
sensationalism in all news sto-
ries have helped facilitate the 
rise of this reactionary content.

Tragic crime stories, such as 
the murder of a 12-year-old girl 
in 2022 (apparently by a young 
woman who came to France 
from Algeria a few years ear-
lier), are used to open ‘debates’ 
and moral panics about society 
‘falling into savagery’ and, in 
turn, fascist groups use these 
media events to spread ideas 
about their fantasy of ‘genocide 
against Whites’.

Key battleground

The radical Left does manage 
to get its message across in the 
media thanks to determina-
tion and some journalists who 
foreground serious questions 
and not smear campaigns or 
personality contests. And the 
alternative media, whether You-
Tube channels of the Left or 
dedicated radical publications, 
are an important tool. This is a 
key battleground, and we are 
fortunate to have independent 
watchdogs such as Acrimed 
(founded by activists in 1996) 
to build vigilance and carry out 
popular education.� MN

John Mullen is a Marxist 
living in France and active 
with the France Insoumise 
(France in Revolt)

The treatment in the 
French media of the 
personalities and pri-
orities of Jean-Marie 

and then Marine Le Pen, and 
of Jordan Bardella and his new 
generation of fast-talking, well-
dressed fascists has been of tre-
mendous help to the far right.

In France, political argu-
ment is particularly carried in 
weekly magazines such as Le 
Point, Le Nouvel Observateur 
and L’Express, and in interviews 
of political leaders on the TV 
and radio, such as the half hour 
interview every morning on na-
tional public radio France Info.

In the times of Jean Marie Le 
Pen, who led the Front national 
from 1972 to 2011, talk shows 
could get record audiences by 
inviting him as a guest. Le Pen 
made the most of it. He declared 
notably that the existence of 
the gas ovens was “a detail of 
Second World War history”. In-
formed that one Jewish singer, 
Patrick Bruel, had joined others 
in protesting against the FN, he 
commented about there being 
“a whole ovenful” of his oppo-
nents soon. The media loved 
these incidents.

‘Image detoxification’

Since Marine Le Pen, the 
daughter of Jean-Marie Le Pen, 
became president of the Front 
national (later named Rassem-
blement national – National 
Rally) in 2011, a determined 
and generally successful cam-
paign of ‘image detoxification’ 

has taken place.  
The media was very generous 

in inviting the new-look fas-
cists to speak. In particular, far 
right billionaire Vincent Bolloré 
bought stakes in many media 
companies. He now owns Eu-
rope 1, the biggest private radio 
station in France, CNews, a hard 
right 24-hour TV news channel, 
as well as two celebrity news 
magazines and Capital, an influ-
ential economic monthly.

Fascist provocations still drew 

psychologists think of our poli-
ticians”. The photos of Marine 
Le Pen and radical left leader 
Jean-Luc Mélenchon were dis-
played in parallel. 

As the danger of a RN govern-
ment became imminent in June 
2024, endless articles asked 
how your savings or your mort-
gage would be affected by a far-
right government.

Recently in celebrity maga-
zine Gala we could see Marine 
Le Pen in a nursery school 
classroom (“‘What kind of veg-
etables do you like to eat?’, she 
asked a little girl’”) and another 
article told of the reasons for her 
splitting up with her partner. 

Fascists being presented as 
‘normal’ celebrities helps them 
build support. Shocking stories 
of far-right candidates having 
photos of them in Nazi uni-
forms on their Facebook pages, 
or RN leaders declaring (in pri-
vate) that all Jews are liars took 
up far less space.

Otherwise, the support by 
much media of far-right talk-
ing points has been extremely 
useful to Le Pen. The fabricated 
controversy around full-body 
swimsuits worn by some North 
African women in France, which 
hit the headlines in 2016, or the 
banning of long North African 
dresses (‘Abaya’) in schools in 
2023 are good examples. 

Far-right transphobia and 

The media and far right in France
John Mullen on how the French media 
treat the new-look fascists

in millions of viewers. A few 
years ago, the RN leader tried 
to whip up a scandal about 
Muslims praying outside. She 
claimed the Muslims were try-
ing to “occupy swathes of terri-
tory, neighbourhoods in which 
religious law applies” and im-
plied this was similar to the 
Nazi occupation of France.

The main framing of media 
stories has been to treat the fas-
cist organisations like ordinary 
parties and their leaders as ce-
lebrities. Le Point ran a front-
page feature in 2024 “What 

Fascist groups use 
media events to 
spread ideas about 
their fantasy of 
‘genocide against 
Whites’

Vincent Bolloré. Media owned by Bolloré regularly stand out for their  blatant use of 
disinformation and propaganda

Frédéric Legrand – CO
M

EO
 / W

ikim
edia



4 | MediaNorth – OCTOBER 2024 www.medianorth.org.uk

After failing to dent La-
bour’s general election 
campaign, Conservative 
supporting newspapers 

have found the new government 
an easier target.

From the start Keir Starmer and 
his ministers were so focussed on 
blaming their predecessors for 
leaving a £22 billion black hole 
that they relaxed their pre-elec-
tion grip on trying to influence 
and manage the news agenda. 

Unlike the early months of the 
Blair government, when Alastair 
Campbell immediately imposed 
tight control over the govern-
ment’s information service, the 
incoming Starmer administration 
paid little attention to attempting 
to forestall potential attack lines 
from the Tory press.

Rachel Reeves is the first high 
profile casualty, wounded by an 
unrelenting and hard-hitting of-
fensive by titles such as the Daily 
Express, Daily Mail, Sun and Daily 
Telegraph which are campaigning 
for a U-turn over her surprise with-
drawal of the winter fuel allowance 
from millions of pensioners.

Finding ways to sustain an as-
sault on what is claimed to be 
the unfairness of the Chancellor’s 
hasty cut in public spending is in 
the DNA of these newspapers.

Reeves’ timing played into the 
hands of the Tory press: a subse-
quent hike in energy prices and 
mounting fears about the impact 
of a cold winter have succeeded 
in generating news lines that can 
be refashioned time and again in 
the months ahead.

Once in campaigning mode, 
re-working a running story with 
a new angle and a fresh splash 
is standard practice for tabloid 
newspapers.

Damaging furore

While their scare tactics failed to 
cut through during the general 
election campaign, the saga over 
the potential for hardship among 
pensioners has become a damag-
ing talking point.

Alarmist front-page stories in-
evitably attract attention during 
radio and television press reviews 

and reproduce well on screen and 
on social media.  

Reeves’ plight recalls the an-
guish of a newly installed Con-
servative Education Secretary 
who was forced to impose drastic 
spending cuts required by the 
1970 Heath government.

‘Thatcher Thatcher Milk 
Snatcher’ was the gibe that 
haunted Margaret Thatcher after 
she ended free school milk for the 
over-sevens – a decision which 
years later she admitted had 
caused ‘a terrible row’ from which 
she still recoiled.

While the press attacks on 
Reeves have not reached – so far – 
the same level of personal vitriol, 
her image has taken a knock over 

a self-inflicted 
and damaging 
furore which 
c o u l d  h a v e 
been averted.

Labour has 
no  conv inc -
ing answer to 
the charge that 
within three 
weeks of tak-
ing offi ce it se-
lected pension-
ers as the least 
deserving of 
support when 
ministers were 
busy signalling 
hefty wage in-
creases in the 
offi ng for train 
drivers, junior doctors and other 
public sector workers.

The Treasury has admitted 
that when Reeves announced 
that winter fuel allowance would 
be limited to those on pensioner 
credit, no assessment had been 
made about the impact on the 
millions of pensioners not in re-

ceipt of additional support.
There had certainly been no 

impact assessment as to how this 
decision might be turned against 
Labour by their traditional foes in 
the Tory press. 

They were determined to put 
Keir Starmer through the wringer 
after the washout of their efforts 

Nicholas Jones analyses how the Labour government has given the Tory press the ammunition they need to attack it

Labour has given Tory press ammunition for hard-hitting 
off ensive

Labour’s post-election media challenge

Reeves’ timing played 
into the hands of 
the Tory press: a hike 
in energy prices and 
fears about the impact 
of a cold winter



OCTOBER 2024 – MediaNorth | 5www.medianorth.org.uk

ing” (Sun).

Headlines wrote themselves

Compounding Reeves’ discom-
fort was the government’s in-
ept handling of the 14 per cent 
three-year pay settlement for 
train drivers. 

No sooner had Transport 
Secretary Louise Haigh agreed 
the deal than the drivers’ un-
ion ASLEF announced a fresh 
series of Saturday strikes on 
LNER.

Before signing it off, surely 
Haigh should have insisted that 
a condition of this settlement 
was that it cleaned the slate of 
any outstanding disputes. 

Her department must have 
known that ASLEF’s executive 
and membership are renowned 
for their solidarity and inde-
pendence and proud of their 

reputation as the trickiest of 
trade unions.

There was relief all round 
when ASLEF called off the 
LNER strikes, but the headlines 
wrote themselves: Labour had 
given in to its union paymas-
ters while punishing pension-
ers. 

Given the Conservative 
Party’s preoccupation with its 
leadership election, Labour 
might have hoped for a honey-
moon during their fi rst 50 days 
in offi ce.

Such is the fi repower which 
can be marshalled by Tory 
newspapers, only too will-
ing take up the reins amid the 
Conservatives’ disarray, there is 
still no escaping from the Blair 
government’s mantra that, be-
fore making an announcement, 
ministers must take into ac-
count from the start the kind 
of adverse news coverage their 
policy decisions might attract.

Starmer and his team have 
been reminded in no uncertain 
terms that the task of minimis-
ing media misrepresentation 
requires a disciplined approach 
– and not just during an elec-
tion campaign. MN

during the election.
Reeves should have been 

advised that any move to cut 
winter fuel allowance should 
have been left to her fi rst Budg-
et when it could have been 
presented as part of an over-
all package and when moves 
might have already been made 
to increase the uptake of pen-
sioner credit and the benefi ts 
that go with it.

Labour’s vain hope that any 
backlash might subside over 
the summer was entirely mis-
placed. Press readership is 
weighted heavily in favour of 
the elderly. 

A ‘crusade to save winter fuel 
payments’ for pensioners was a 
no brainer for the Daily Express 
which has regularly given over 
its front page to warnings of 
the ‘cruelty of allowing OAPs to 
freeze in the winter’.

From the very next day after 
her announcement the attack 
lines could not have been more 
direct: ... “It’s a targeted attack 
on those who’ve devoted their 
working lives to nation” (Daily 
Express) ... “Mugging grannies? 
That wasn’t in the manifesto” 
(Daily Mail) ... “Winter is com-

Nicholas Jones analyses how the Labour government has given the Tory press the ammunition they need to attack it

By Tony Burke

GB News’ fi nancial woes 
continue. Three years 
after its launch the 
channel is still losing 

tens of millions of pounds a 
year. 

GB News pre-tax losses hit 
£42.4 million for the year to 
the end of May 2023, up from 
£30.7m a year earlier. 

Jacob Rees-Mogg’s short-
lived spell as a GB News
presenter could soon be up. 
Chief executive Angelos 
Frangopoulos signalled in the 
Financial Times that the former 
MP for North East Somerset 
‘might be past his sell-by date’ 
after losing his seat in the 
general election.

One GB News big earner is 
Reform MP and pub bore Lee 
Anderson on £100,000 a year.  
This is a long way behind Nigel 
Farage who received £97,900 a 
month as a GB News presenter, 
according to the register of 
MPs’ income from secondary 
employment.

The Guardian has also 
revealed that GB News paid 
Conservative MPs more than 
£660,000 in appearance fees 
and salaries since it launched 
– against just £1,100 to Labour 
MPs.

A boycott campaign by the 
pressure group Stop Funding 
Hate, which attempts to divert 
advertising from media groups 
that it says promote ‘fear and 
division’, has contributed to 
losses.

The channel’s attempt to 
foment an ‘anti-woke’ crusade 
and stretch impartiality rules 
as a UK version of Fox News 
has so far lost it £100m. MN    

Labour’s post-election media challenge
Debts 
piling up  
up at 
GB News

The headlines wrote 
themselves: Labour 
had given in to its 
union paymasters 
while punishing 
pensioners



6 | MediaNorth – OCTOBER 2024 www.medianorth.org.uk

Paul Foot was, at the time 
of his death in 2004, the 
top investigative journal-
ist in Britain. Working 

mainly for non-mainstream 
media such as Socialist Worker
and Private Eye, as well as the 
Daily Mirror, he brought justice 
to many people convicted for 
crimes they did not commit, 
earning the title of Journalist 
of the Year in 1972 and 1989, 
Campaigning Journalist of the 
Decade in 2020, and winning 
the Orwell Prize in 1994.

Now, an insightful biography, 
Paul Foot: A Life in Politics by 
Margaret Renn, his colleague  
for 10 years at Socialist Worker
and the Mirror, paints a detailed 
and compelling portrait of the 
privileged son of a British dip-
lomat who became a tireless 
campaigner against political 
thuggery, corporate greed and 
social injustice.

From Oxford to Glasgow

Foot was born in Haifa, Pales-
tine, in 1937. He spent his early 
years in England and Jamaica 
before attending public school 
and Oxford University, where 
he told an interviewer, “It was 
not a very big step to become 

an  ed i tor  o f 
some newspa-
per or a Labour 
MP or a Labour 
minister” – just like his uncle 
Michael, a former editor of Lon-
don’s Evening Standard, who 
was to become leader of the La-
bour Party in 1980.

Foot’s first step on this po-
litical initiation came in 1961 
when Hugh Cudlipp, a family 
friend and boss of the Daily Mir-
ror, offered him a job on Scot-
land’s biggest tabloid, Glasgow’s 
Daily Record where Cudlipp 
said, “he would learn a thing or 
two.”

However, what he learned in 
Glasgow was not what Cudlipp 
had in mind. Any thoughts Foot 
may have had of becoming a 
Labour MP were discarded soon 
after he met Tony Cliff, a found-
er of what became the Socialist 

Tireless 
champion 
of the 
underdog

PAUL FOOT
A LIFE IN 
POLITICS

Margaret Renn
Verso / £30

ing hierarchies, the silly offi ce 
intrigues and petty censorships 
which stifl ed so much writing 
in the offi cial press.” 

This ‘liberation’ led to an 
endless stream of exposees, 
including the Poulson affair – 
an investigation into top-level 
corruption in the construction 
industry, which led to the resig-
nation of Home Secretary Regi-
nald Maudling; and govern-
ment collusion with the arms 
industry in supplying arms to 
Iraq.

Bottom of the pile

In 1972 Foot began a stint 
a t  t h e  b y - t h e n - w e e k l y 
Socialist Worker where he pro-
duced “by far the best work I 
did”, inspired by “the people 
who were fi ghting at the bottom 
of the pile,” before beginning  a 
high-profi le  14-year spell at the 
Daily Mirror in 1979.

However, four years after 
joining the paper, Foot raged in 
a column written for Socialist 
Worker: “I was bought last week 
by a bloke who hands over a 
banker’s draft for £113.4m.” 

“That bloke was Robert Max-
well, who drowned in 1991 af-
ter ‘falling’ from his yacht in the 
Mediterranean. Shortly after-
wards, it was discovered he had 
plundered hundreds of millions 
of pounds from the company 
pension funds, writes Renn, 
who  recounts Foot’s jubilation 
in the months that followed the 
revelations, “not because Max-
well was dead or the pension 
fund empty, but because the 
editors took control: ‘We had 
a wonderful year, there was a 
democratic spirit because there 
was no one in charge, no corpo-
rate control,’” said Foot.

The newspaper even “gave 
unconditional support to 
the miners’ strike, calling 
on its readers to march in 
their support.”

However, the euphoria 
didn’t last. The paper ap-
pointed a new proprie-
tor, David Montgomery, a 
former editor with Mur-
doch’s News of the World
and Today newspapers, 
to save the group from 
bankruptcy.

Paul Foot: A Life in Politics provides an insightful immersion into the 
life of a journalist who was described by MP Tony Benn as “one of the 
most outstanding journalists of his generation: courageous, clear, 
principled and infl uential”. Readers who may be unfamiliar with 
his work will fi nd  Words As Weapons (Verso 1990), and Articles 
of Resistance (Bookmarks 2000) – two volumes of his newspaper 
columns, investigations and essays provide valuable insights 
into the tireless work that led to his accolade as Britain’s 
Campaigning Journalist of the Decade in 2000.

Paul Foot: Essential reading

Tony Sutton reviews a biography of Paul Foot, the public schoolboy 
who became one of Britain’s most celebrated campaigning journalists 

Workers Party, and socialist ac-
tivist Harry McShane. 

Convinced that real politi-
cal change would come from 
below, he took over as editor 
of the International Socialist 
monthly paper Labour Worker
(now Socialist Worker) and be-
gan a  lifelong devotion pursu-
ing the ideals of a worker-led 
social revolution. 

Leaving Glasgow, Foot wor-
ked for the pre-Murdoch Sun
and Daily Telegraph before 
joining public school colleague 
Richard Ingram at Private Eye 
in 1967. 

This was, he said, his person-
al revolution: “I still recall the 
overwhelming sense of libera-
tion. Off my back were the cloy-

unconditional support to 
the miners’ strike, calling 
on its readers to march in 
their support.”

didn’t last. The paper ap-
pointed a new proprie-
tor, David Montgomery, a 
former editor with Mur-
doch’s 



OCTOBER 2024 – MediaNorth | 7www.medianorth.org.uk

The new boss promised to re-
tain jobs and union recognition 
but the sackings began almost 
immediately as Montgomery 
got rid of everyone associated 
with the union, and what he 
called ‘the old Mirror culture.’

“Paul’s departure was spec-
tacular,” writes Renn. “To prove 
a point about freedom of the 
press, he devoted his entire 
column to the bullying of his 
own management, the people 
discredited by their association 
with Maxwell who continued 
to sit on the board, and the raft 
of journalists from the Tory-
supporting Today newspaper 
who were now working for the 
Mirror. Much to Montgomery’s 
annoyance, Paul also detailed 
the eyewatering share options 
Montgomery had been given by 
the board: 1,475,409 shares, to 
be precise.

“But the bulk of the page 
was dedicated to the people 
who had been driven out. Just 
three weeks after Montgomery 
arrived at the Mirror, one hun-
dred casual journalists had been 
locked out. No one bothered 

Paul Foot: Four must-read books

to forewarn them; their passes 
were simply cancelled, prevent-
ing them from getting through 
the front door,” she adds.

That page never appeared in 
the Mirror, but on the morning 
of March 26, “Paul stood on the 
steps of the Holborn building 
and gave out copies of his page 
to people going into the build-
ing, and to an array of journal-
ists and news media outside.

“His final Mirror page was 
reproduced in the Journalist, 
the Press Gazette and Socialist 
Worker, where he was at pains to 
explain why he had continued 
to work for a monster like Rob-

rence and the Pan Am mid-air 
bomb explosion  that killed 259 
passengers and crew and 11 
people on the ground at Lock-
erbie in Scotland.

Six years later, Foot spent six 
months in hospital after col-
lapsing with a ruptured aorta, 
which left him disabled. He re-
turned to work at Private Eye 
and the Guardian, and died, 
aged 66, on July 18, 2002, en 
route to a holiday in Ireland.

Superb craftsman

Paul Foot: A Life in Politics pro-
vides the first detailed analysis 
of the work of a superb crafts-
man who deployed his political 
eloquence and extraordinary 
passion in championing soci-
ety’s underdogs. 

We can only imagine what 
Foot would have made of the 
shenanigans of the political 
and media charlatans whose 
lies derailed the social revolu-
tion promised by Jeremy Cor-
byn, helping give this coun-
try 14 years of Tory misrule, 
followed by the post-election 
blunders of recently-elected  
Labour PM Keir Starmer.   

The last word belongs to his 
uncle Michael Foot who led the 
tributes at a memorial service 
after Foot’s death: “It’s very sad 
thing, indeed, to wake up in 
a world where there’s no Paul 
Foot. I owed so much to Paul. 
We had a few arguments which 
were going on right up to the 
end. And I won’t go into who 
was winning them.”� MN

Paul Foot was the author of 12 books and many  pamphlets. The follow-
ing are full-length accounts of his most important investigations. All are 
available at Amazon and other sellers of used books..
l Who Killed Hanratty? Jonathan Cape,  1971
l The Helen Smith Story: Paul Foot in Cooperation with Ron Smith, 
 	 Fontana, 1983
l Murder at the Farm: Who Killed Carl Bridgewater? Sidgwick  
	 & Jackson, 1986
l Who Framed Colin Wallace? Macmillan, 1989

A delighted Paul 
Foot displays 
the Daily Mirror 
page that he 
handed out in 
the street  
outside the  
office after the 
paper refused  
to publish it in 
1993

Photo: Mark Crick

ert Maxwell but could not go on 
any longer under David Mont-
gomery. At first, he had thought 
it was about censorship. As long 
as Maxwell did not touch his 
page, it was worth keeping the 
column going. 

“Silence about Maxwell’s own 
activities was worth the free-
dom to expose others, and to 
sustain the relationship he had 
with his working-class readers. 
What in fact changed was the 
appalling union busting,” adds 
Renn.

Foot’s response to his sack-
ing? “When the editor, who 
is a ferocious defender of free 
speech, wouldn’t publish the 
page and then told the world I 
was off my rocker, there didn’t 
seem much point in hanging 
around.”

Once again, it was back to his 
old refuge at Private Eye – in-
come supplemented by a fort-
nightly column in the Guardian 
– where he dug deep into child 
abuse scandals in North Wales, 
the murder of Stephen Law-

A foolish, inept ban on broadcasting

On 18 October 1988 the 
Tory Home Secretary 
Douglas Hurd imposed 
an unprecedented 

broadcasting ban. It was now il-
legal for British media to broad-
cast the voices of anyone speak-
ing on behalf of eleven named 
republican and loyalist groups in 
Ireland. 

It was direct censorship, tar-
geted at Republicans and the 
IRA, and instigated by Margaret 
Thatcher to cut off the ‘oxygen of 
publicity’ to them.

The ban remained until 16 
September 1994, only removed 
by John Major after it became an 
obstacle to peace talks after the 
ceasefire in Northern Ireland.

It was preceded by several 
decades of indirect censorship 
against the broadcast media be-
fore and during the Northern Ire-
land conflict. Indirect censorship 
had long operated through a 

combination of pressure against 
broadcasters from Stormont and 
Westminster politicians and the 
institutionalised self-censorship 
of the ‘reference upwards’ sys-
tem practised by broadcasters. 

The Campaign for Press and 
Broadcasting Freedom (CPBF) 
played an active role in cam-
paigns to end the broadcasting 
ban.

In 1993, on the fifth anni-
versary of the ban, the CPBF 
published Interference on the 
Airwaves by Liz Curtis and Mike 
Jempson. It documents how, be-
tween 1959 and 1993, over 100 
programmes on Northern Ire-
land were banned, censored or 
delayed.

The CPBF’s Free Press was 
printed with a front page END 
THE BROADCASTING BAN in 
September 1994. We had to print 
STOP PRESS stickers saying ‘Two 
days after Free Press was printed, 
John Major announced the lift-
ing of the Broadcasting Ban’.

Now 36 years later a 26-min-
ute documentary, The Ban, di-
rected by Roisin Agnew, uses 
archive and contemporary inter-
views to cover one of the more 
surreal aspects of the ban – the 
use of actors to do the voiceo-
vers. First used in a Channel 
4 Dispatches documentary in 
which Stephen Rea voiced Gerry 
Adams, it was soon used by all 
broadcasters. � MN



8 | MediaNorth – OCTOBER 2024 www.medianorth.org.uk

The art of 
class war

The surprise news that 
the Scott Trust was in 
exclusive talks with 
Tortoise Media to sell 

The Observer brought an angry 
reaction. The National Union of 
Journalists Joint Guardian/Ob-
server chapel passed two strong-
ly worded resolutions at a meet-
ing in mid-September.

The fi rst stated: ‘The chapel 
is united in its opposition to the 
sale of The Observer newspaper 
to Tortoise Media. The sale is 
a betrayal of the Scott Trust’s 
commitment to The Observer as 
part of the Guardian News and 
Media family.’ It went on, ‘…
there is no security for Observer 
staff, freelancers or the newspa-
per itself once it is owned by a 
relatively small business with 
scant resources to withstand 
any headwinds.’

The second chapel resolu-
tion stated, ‘…the Scott Trust 
has betrayed its principles and 

prior commitments in agreeing 
to talks with a third party about 
the sale of The Observer news-
paper.’ It concluded, ‘We have 
no confi dence in the Scott Trust 
and its trustee members to pur-
sue the Trust’s mandate.’

James Harding, formerly 
Head of the BBC’s news opera-
tions and editor of The Times, is 

Nick Jones gave a lively 
and informative pres-
entation at the South 
Yorkshire Festival held 

at Wortley Hall, South York-
shire, on Sunday 18 August. 
Nick drew on the personal 
archive collected when he 
covered the 1984-85 miners’ 
strike to look back at the way 
news cartoonists covered the 
strike.

It was a well-attended event 
and his talk prompted plenty 
of discussion and questions.

We plan to produce a pub-
lication which will develop 
the points Nick’s presentation 
made and also include an 
extensive selection of cartoons 
from the strike. The aim is to 
publish it early in 2025.

Seaham 40th Anniversary 
event

The banners of the four pits 
around Seaham, County 
Durham were on display on 
Saturday 28 September to com-
memorate the 40th anniversary 
of the miners’ strike. 

Music played by the Pit-
tington brass band included 
the miners’ hymn Gresford and 
there were two strong speeches 
by Stephen Guy, Chair of the 
Durham Miners’ Association, 
and Alan Mardghum, Secretary 
of the Durham Miners’ Associa-
tion.

Strike: An Uncivil War

We praised the documentary 
Strike: An Uncivil War in the 
last issue of MediaNorth. We’re 
delighted that this important 
fi lm, which tells the powerful 
story of the year-long min-
ers’ strike, is now available to 
watch on Netfl ix.   MN

NUM banners of Murton, Vane 
Tempest, Dawdon and Seaham

running Tortoise Media. In the 
face of a threatened strike by 
Observer journalists, the Finan-
cial Times reports Harding will 
make a direct appeal to them. 
He told the FT that his plan 
was based on the model of The 
Atlantic magazine which was 
losing millions of dollars a few 
years ago but is now profi table 
with one million subscribers in 
2024 attracted by the quality 
journalism and Pulitzer prizes it 
has won.

Harding’s ideas for The Ob-
server’s future have won wider 
support, including from media 
commentator Raymond Snoddy 
who writes, “It looks as if The 
Observer, which began publica-
tion in 1791, may be about to 
receive a new lease of life in a 
deal that makes more sense the 
longer you look at it.”

We’ll have to wait and see 
whether the journalists on the 
paper believe this.   MN

This issue was published on 4 October, 2024 

Editor: Granville Williams | Design and Production: Tony Sutton

■    If you would like to receive future copies of the online version 
    of MediaNorth contact us at cpbfnorth@outlook.com
■   MediaNorth is published quarterly, and we welcome comments  
     or suggestions for articles. 
■   Become a friend on Facebook at: Campaign for Press  and 
     Broadcasting Freedom North 
■   Twitter: @campaign_and  
■   Website: www.medianorth.org.uk

NorthMedia    

The Observer:  For sale.

At 4am on Sunday 22 
September,  Israeli 
soldiers raided Al Ja-
zeera’s offi ce in Ramal-

lah – ignoring that it is in an 
area under Palestinian control 
– and delivered an order closing 
it for 45 days.

The offi ce was important be-
cause it was able to report on 
Israel’s violations in Palestinian 
territory.

The raid, captured on live TV, 
showed Israeli troops handing 
an Israeli military court order to 
Al Jazeera’s bureau chief, Walid 
al-Omari, informing him of the 
closure. Al-Omari later said the 

court order accused Al Jazeera 
of ‘incitement to and support 
of terrorism’ and that the Is-
raeli soldiers confi scated the bu-
reau’s cameras before leaving.

“Targeting journalists this 
way aims to erase the truth and 
prevent people from hearing 
the truth,” he said.

The incident received mini-
mal coverage in the Israeli me-
dia. The Times of Israel fl agged 
it, inaccurately, as ‘a concerted 
effort by authorities to crack 
down on the network, regarded 
by Israel as propagating infl am-
matory pro-Hamas rhetoric’.

It looks like the Ramallah of-

fi ce may also have been closed 
as a prelude to the massive at-
tacks subsequently launched 
into Lebanon.

Al Jazeera’s other bureau in 
Israel was closed in May after 
the Israeli parliament passed 
what became known as the ‘Al 
Jazeera Law’, which allowed the 
government to shut down, for 
45 days at a time, any foreign 
media that posed a threat to 
the state. The ‘temporary shut-
down’ has been renewed since 
then and still holds.

Al Jazeera has been providing 
extensive coverage of Israel’s 
nearly year-long military offen-
sive in Gaza and the surge in 
violence against Palestinians in 
the occupied West Bank.

Although Israel claims it 
does not target journalists, 
four Al Jazeera staff are among 
the 174journalists killed since 
the Gaza war began last Octo-
ber, and the network’s offi ce in 
the besieged territory has been 
bombed. Al Jazeera also rejects 
the accusations that it harmed 
Israel’s security as a ‘dangerous 
and ridiculous lie’ that puts its 
journalists at risk. MN

Al Jazeera closure silences journalists

Plans to sell Observer opposed


