
O
n Sunday 31 July the 
Taxpayers’ Alliance is-
sued a news release call-
ing on the government 

to introduce regionalised pay 
rates for public sector workers 
which would result in savings 
of £8.8bn. A day later Liz Truss 
was promoting this policy as ‘a 
war on Whitehall waste’ citing 
exactly the same savings figure 
as the Taxpayer’s Alliance.

Late on 2 August the fool-
ishness of this policy had been 
exposed and Truss, in a screech-
ing U-turn, scrapped it. No ac-
knowledgement that it was a 
cut and paste policy lifted from 
a right-wing think tank which 
produces poorly researched re-
ports (see p8). Instead, she went 
on the attack – her policy had 

Just who is making  
the policy in new  
Truss government?

CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM (NORTH)  l   SEPTEMBER 2022  l   £1

Media    North
www.medianorth.org.uk

Granville Williams on the influence of secretive  
right-wing think-tanks behind the new PM

been ‘wilfully misrepresented’ 
in the media.

This was in an early stage of 
the seemingly endless leader-
ship contest with Rishi Sunak 
and it should have rung alarm 
bells about her flexible relation-
ship both with the truth and in 
snatching at dodgy policies to 
address the crises she will now 
confront as Prime Minister.

Open Democracy identifies 
more than a dozen of Truss’s 
campaign polices which are 
drawn from other right-wing 
think tanks – the Institute of 
Economic Affairs, the Adam 
Smith Institute and the Centre 
for Policy Studies. 

Truss has close connec-
tions with them, particu-
larly the IEA. She hired 
its former communica-
tions director to run her 
campaign and The Daily 
Telegraph ran a piece on 
27 July headlined ‘How 
Liz Truss snapped up the 
finest minds in wonkland 
to run her bid for No 10’. It 
stated, “The Tory leadership 
hopeful has ensured she has 
the brightest and best policy 
and special advisers from 
well-known think tanks by her 
side.”

They appear to be driving 
the Truss government’s agenda.

As the respected media com-
mentator Ray Snoddy points 

As Prime Minister she will 
be in the thick of it attempting 
to tackle a series of crises. She 
has already demonstrated sim-
ilar traits to Johnson in han-
dling the media.  In the final 
week of the leadership contest 
she dropped out of an inter-
view with the BBC’s Nick Rob-
inson. Her team said she ‘could 
no longer spare the time’.

Her default tactic is to at-
tack the media when she makes 
mistakes and those sections of 
the media which pose awkward 
questions and probe her poli-
cies will become the enemy. 

You can forget prime min-
isterial interviews on the BBC, 
ITV or Channel 4. She will work 
with the fawning right-wing 
national newspapers which sup-
ported her, and fringe broad-
casters such as GB News and 
TalkTV. 

We’re about to see what 
damage she will unleash and 

it’s a grim prospect.

 
 

out: “The Daily Mail, The Sun 
and the Daily Express, who 
see Truss picking up the reins 
dropped by their beloved John-
son, will cheer her every failure 
to the rafters. Or, if they can’t 
manage that, at least 
ignore them.”

Big struggles ahead as first  
priority of Truss (right) as PM is 
tax cuts for the rich



2 | MediaNorth | SEPTEMBER 2022 www.medianorth.org.uk

No change on media 
policies from Truss

Pressure 
put on C4 
bosses over 
report

T
he first libel case over the 
BBC Panorama programme 
‘Is Labour Antisemitic?’ will 
come to the High Court in 

London on 7 November.
The programme’s presenter 

John Ware is suing investigative 
journalist Paddy French over an 
article first published in the on-
line magazine ColdType and re-
printed in the Press Gang pam-
phlet Is The BBC Anti-Labour? 

By Tom O’Malley

W
hen Boris Johnson was  
ejected from the pre-
miership in July, Tory 
media plans for Online 

Safety legislation, the privatisa-
tion of Channel 4 and a review 
of the BBC licence fee were put 
on hold. 

As Liz Truss takes over, it 
is worth looking at where she 
stands.  Unless her government 
is completely bogged down with 
the cost of living crisis, all of 
these issues will return to the 
centre of the policy agenda.

The Online Safety Bill ex-
poses faults in the Tory Party. 
Many welcome its attempts to, 
as Truss put it, ‘make sure that 
those without decision mak-
ing capabilities … are protected 
from harmful content’. But she 
declared, “It is important that 
we don’t have censorship …it is 
about getting the balance right.”

Her former rival for the lead-
ership, Kemi Badenoch, stated, 
“We should not be legislating 
for hurt feelings.”  This reflects 
the view among Tories that 
parts of the Bill are responding 
to what they see as unjustified 
concerns about the harm on-
line content can do. Although 
there have been many criticisms 
about the negative implications 
of the Bill for freedom of expres-
sion, Truss is unlikely to fun-

damentally retreat on its main 
provisions.

Both Truss and her leader-
ship rival, Rishi Sunak, support 
privatising Channel 4. Truss 
told reporters, “Where possible, 
it’s best to have companies oper-
ating in the private sector.”

She has joined the chorus 
of right-wing critics of the BBC, 
commenting to Alistair Stew-
art on GB News that, unlike the 
BBC, ‘you actually get your facts 

ter of BBC impartiality’. Gibbs’ 
presence on the Board, and 
Truss’ deep prejudice against 
the Corporation, are more ex-
amples, if needed, of the relent-
less pressure the Corporation is 
under from the free marketeers.

On the key issue of the li-
cence fee, Liz Truss backs cur-
rent Culture Secretary, and 
prominent Truss supporter, Na-
dine Dorries’ plans for a review. 
This is likely to be stacked in fa-
vour of abolishing it.

Labour has pledged to bol-
ster the political independence 
of the BBC, and give longer term 
funding settlements to insulate 
the Corporation from short 
term political pressures. But 
that depends on the outcome of 
an election two years away.

There will be a Media Bill 
this session. It threatens to 
weaken further the obligations 
on ITV, Channels 4 and 5, to 
provide wide-ranging PSB con-
tent, and to privatise Channel 4. 
Truss owes her position, in part, 
to the easy ride she was given 
during her leadership campaign 
by public service broadcasting 
hating press. She’s unlikely to 
row back on any of the key ele-
ments of the media policies she 
has inherited.

It’s clear then that we have  
to gear up for a very intense 
and high stakes battle over the 
future of the media.

right’. This is surprising given 
that BBC Board member, Rob-
bie Gibbs, a founder of GB News, 
has been identified by former 
BBC Newsnight  journalist Emi-
ly Maitlis as an ‘active agent of 
the Conservative party’ who is 
shaping the broadcaster’s news 
output by acting ‘as the arbi-

published in December 2019.
After the programme was 

broadcast in July 2019 the La-
bour Party sued the BBC, but 
when Keir Starmer took over as 
leader he settled, despite legal 
advice that the case was strong. 

Ware then sued the party 
for defamation, along with the 
seven former party staffers in-
terviewed in the programme, 
presented as ‘whistleblowers’. 

Tory attacks on Channel 4 and the BBC are still high on agenda

Panorama case comes to trial
Under Starmer’s direction La-
bour apologised and paid a 
reported £180,000, with an esti-
mated £400,000 in legal costs.

Ware is now suing a number of 
Labour Party members who have 
been critical of the programme.
Paddy French, editor of Press 
Gang, is trying to raise £75,000 
for his defence. His crowdfund-
ing page is: www.justgiving.
com/crowdfunding/em-french

Emily Maitlis ruffled TV top brass 
with criticism of news output.

W
ikim

edia

G
ood investigative journal-
ism from the Yorkshire 
Post. Political Editor Chris 
Burn obtained, through 

Freedom of Information, email 
exchanges between the DCMS 
and Channel 4.

The DCMS sought to make 10 
changes to Channel 4’s annual 
report. On 9 June a table setting 
out the sections they wanted 
changes to was sent to Channel 
4. The name of the official who 
sent the email has been redacted 
but the job title is Deputy Direc-
tor of Television Policy.

The first change was to the 
title of the report, More Than 
One Side To Every Story, above 
a picture of Channel 4 chair Sir 
Ian Cheshire. The DCMS note 
read ‘…it can be construed to 
mean the Chair is not fully sup-
portive of the Government’s de-
cision. Suggest change title’.

In his report Cheshire points 
out, accurately, that the balance 
sheet improvements ‘serve to 
underline Channel 4’s long-
term sustainability’. The DCMS 
wanted this removed as it con-
tradicted its view.

Substantial changes were 
also demanded in the statement 
by Alex Mahon, the chief execu-
tive of Channel 4. One section of 
a longer sentence stated ‘…our 
job is to deliver what Parliament 
tasks us to do and if or when that 
changes.’ They wanted this de-
leted because the decision to pri-
vatise the channel had already 
been made by the government.

The report was published 
unamended in spite of the threat 
contained in the email that ‘un-
less these issues have been ad-
dressed I am afraid I can’t put 
the report to Ministers…’

For the record the broadcast-
er’s revenue exceeded £1bn for 
the first time in its history. As 
the Yorkshire Post commented, 
‘Hardly signs of an ailing enter-
prise’.

https://www.justgiving.com/crowdfunding/em-french
https://www.justgiving.com/crowdfunding/em-french


SEPTEMBER 2022 | MediaNorth | 3www.medianorth.org.uk

I
n the immediate aftermath of 
the attack on Salman Rushdie 
on 12 August, politicians and 
newspapers fell over them-

selves to praise the author for 
risking his own life in the cause 
of freedom of expression. 

How different from Febru-
ary 1989, when the fatwa was 
announced on account of The 
Satanic Verses. 

Notoriously Norman Tebbit 
called Rushdie ‘an outstanding 
villain’, a man whose ‘public life 
has been a record of despicable 
acts of betrayal of his upbring-
ing, religion, adopted home and 
nationality. Now he betrays even 
his own sneers at the British es-
tablishment as he cowers under 
the protection of a government, 
a police force, and a society he 
once denounced as racist and 
undemocratic’. 

The venom of such attacks 
increased when Rushdie met 
prime minister John Major in 
1993 and foreign secretary Rob-
in Cook in 1997, reaching their 
apogee in 2007 when he was 
knighted. Inevitably the Mail, 
which Rushdie in his memoir 
Joseph Anton refers to as the 
Daily Insult, was always at the 
forefront of this campaign. 

In the Atlantic Magazine, 
March 1994, Geoffrey Wheat-
croft described such reactions 
as ‘naked schadenfreude’ and 
‘malicious glee run riot’, and in 
the Guardian, 2 February 1993, 
Melvyn Bragg noted not only 
the racism of these attacks but 
also ‘the baying of brute philis-
tinism, and a poverty-stricken 
inability to recognise and sup-
port the call to a noble cause – 
the defence, in this country, of 
freedom of speech within the 
law’. 

Utterly indifferent

So why the volte-face by the 
forces of the Right in 2022? The 
simple answer is because they 
could weaponise him in their ob-
sessive culture war against the 
‘woke’ and ‘cancel culture’. 

In 2015 Rushdie had criti-
cised those authors who had 
withdrawn from the PEN Amer-
ican Center gala in protest at 

Julian Petley highlights the hypocrisy of those who attacked  
the author and now praise him after a failed attempt to kill him

Salman Rushdie: 
From Zero to Hero

defend free speech’ and Dan 
Wootton argued that, “It’s the 
same type of organisations and 
individuals who bravely backed 
Rushdie back then who now so 
casually call for the cancellation 
of Rowling in 2022,” and com-
plained that, “free speech is be-
ing eroded as the cancel culture 
mob bows to external malevo-
lent forces on a regular basis.”

Two days later in the Mail-
Online, Gillian Philip, in an ar-
ticle headed ‘It’s a bitter irony: 
how the literati pledging sup-
port for Rushdie are too often 
cheerleaders of woke censor-
ship’, alleged that, “The cracks 
in the liberal façade of resolu-
tion showed almost as soon as 
the fatwa was pronounced … 
Even at the time there were 
many public figures who equivo-
cated or even sided with the big-
ots and book burners.”

What is happening here, 
and in similar articles in other 
right-wing papers, is that histo-
ry is quite simply being rewrit-
ten. It was predominantly the 
forces of the Right that refused 
to support Rushdie in 1989 and, 
in some cases, bitterly attacked 
him in his plight. 

Now papers such as the 
Mail are both drawing a veil 
over their own malign role in 
the original Satanic Verses af-
fair and engaging in a defence 
of freedom of expression which 
appears to extend only to forms 
of expression of which they ap-
prove and which they can fit to 
their own ideological purposes. 
Thus, for these papers, Rush-
die’s right freely to express 
himself would appear to depend 
solely on whether what he is ac-
tually saying accords with the 
Mail ideological line  – which 
is not a meaningful right in any 
sense of the word.            

PEN’s decision to honour Char-
lie Hebdo. This was because 
they considered offensive to 
Muslims the cartoons which 
had brought about the murder 
of many of its staff. 

Suddenly he became an icon 
of free speech for exactly the 
same kind of people who were 
utterly indifferent to his exer-
cising this right in 1989 and to 
the personal consequences of 
steadfastly defending it in the 
decades following.  

At this point the term ‘woke’ 
had not yet been mobilised as a 
term of abuse by the Right, but 
the attack on Rushdie provided 
the press with a field day in 
their culture war. 

After the knife attack, J. K. 
Rowling, who has been involved 
in bitter disputes over trans is-
sues, tweeted: “Horrifying news. 
Feeling very sick right now. Let 
him be OK,” and Meer Asif Aziz, 
a student political activist based 
in Karachi, responded: “Don’t 
worry you are next,” and de-
scribed the attacker as a ‘revo-
lutionary Shia fighter’. There is 

not the slightest reason to think 
that Aziz’s threat had anything 
remotely to do with Rowling’s 
views on gender and sexuality, 
of which he was probably entire-
ly ignorant, but the press fuse 
had been well and truly lit. 

History being rewritten

For example, the Mail, 15 Au-
gust, enquired in its Comment 
column: “What’s the difference 
between an Islamist fundamen-
talist and a trans rights extrem-
ist? Not as much as we may have 
thought, it seems. Where crush-
ing free speech is concerned, 
they are very much on the same 
page.” 

In the same day’s Mail-On-
line Frank Furedi attacked ‘the 
cowardice of leftists who fail to 

The forces of the Right 
refused to support 
Rushdie in 1989 and, 
in some cases, bitterly 
attacked him

Cristophe Kokelm
ann / W

ikim
edia

Salman Rushdie was stabbed 12 times on 12 August by 24-year-old Hadi 
Matar.



4 | MediaNorth | SEPTEMBER 2022 www.medianorth.org.uk

F
rom the start of the Con-
servative leadership con-
test there was a bidding 
war on new policy initia-

tives with Liz Truss way out in 
front in offering what her sup-
porters believed was a true 
Thatcherite agenda.

She promised the party 
membership she would imple-
ment a raft of punitive restraints 
on workers’ rights – a shopping 
list that was so far-reaching and 
malevolent that it would have 
delighted Norman Tebbit. 

Spurred on by her backers 
in the Tory press 
she seized on 
the summer’s 
rail strikes as 
final justifica-
tion for the in-
troduction of 
the Conserva-
tives’ much-
touted new 
laws to enact a 
minimum level 
of service dur-
ing walkouts in 
essential ser-
vices.

T r a n s p o r t 
Secretary Grant 
Shapps – a lead-
ing promoter of 
rival leadership 
contender, Ri-
shi Sunak – was 
equally forth-
right in pushing 
his own 16-point 
crackdown on 
‘Luddite trade 

unions’ who were blocking 
reform of railway working 
practices.

There was remarkable 
similarity in the two pro-
grammes on offer, with 
them both proposing even 
tighter restrictions on 
strike action, but Truss 
gained by far the great-
est traction in the news 
media.

Her agenda for legal 
restraints on a wide 
range of trade union ac-
tivity secured repeated 
front-page coverage in 
the Conservative sup-
porting newspapers 
which had been eager 
to give her their en-
dorsement.

She promised 
that, within 30 days 
of becoming Prime 
Minister, she would 

‘put an end to the 
mindless misery of rail 
strikes’ – a pledge that 
was greeted by the 
Daily Mail with the 
headline ‘Truss Vow 
to Curb Militant Un-
ions’ (26.7.2022).

With the dis-
ruption continuing 
through August, 
each round of strike 
action provided 
Truss with a fresh 
opportunity to re-
peat her pledges 
– and her cheer-
leaders responded: 
‘Truss promises 
new laws to smash 
strike misery’ was  

front page splash for 
the Daily Express 
(19.8.2022).

Almost a month had 
elapsed since she first an-
nounced that she would 
‘stop militant trade un-
ions trying to paralyse 
the economy’ but her pre-
viously announced crack-
down was continuing to 
make headlines.

Reheating the same 
pledges was an illustration 
of the propaganda advantage 
which Truss had secured in the 
Tory press at the expense of 
Sunak. Almost from the start of 
the campaign she had been at-
tracting regular front-page en-

Press boosts Truss’ 
anti-union attacks
Nicholas Jones  
tells why she 
put attacks on 
unions at centre of 
election campaign 



www.medianorth.org.uk

A shopping list  
so malevolent  
it would have  
delighted  
Norman Tebbit

under-estimated 
during elections 
and leadership 
contests.

Print circula-
tions might be 
falling but the 
front-pages have 
immediacy and 
are reproduced 
and discussed 
on late-night tel-
evision and ra-
dio programmes 
a n d  a p p e a r 
again on break-
fast shows next 
morning. 

These same 
images have a 
life online gain-
ing further ex-
posure on the 
websites of BBC, 
Sky and other 
news providers, 
and frequently 
become a talk-
ing point on 
Twitter, Face-
book and across 
social media.

As the Tory 
press bandwag-

on accelerated behind Truss, 
she was warmly applauded for 
her pledge to stand up to the 
unions when she appeared at 
leadership hustings and events. 

Repetition in news stories 
of the details of her proposed 
crackdown had served her well 
and not surprisingly it was 
Truss rather than Sunak who 
became the target of trade un-
ion opposition.   

New laws to enact a guar-
anteed minimum level of op-
eration in essential services 
during strike action had 
been promised in the Con-
servatives’ 2019 manifesto. 
Truss said that within her 
‘first 30 days as Prime Min-
ister’ she would introduce 
the necessary legislation.

The minimum notice 
period for strike action 

would be increased from two 
weeks to four weeks; there 
would be a new legally en-
forced cooling off period; fur-
ther strike action would not be 
permitted during the six-month 
period after the initial ballot; a 
fresh vote would be required 

to authorise another round of 
strikes.

For good measure, and in 
what seemed like a throwback 
to the infamous reductions in 
social security benefits for the 
families of striking minework-
ers in the 1984-85 pit dispute, 
Truss promised to target strike 
pay.

She would put an end ‘to un-
ion members receiving tax-free 
payments on the days they are 
striking’. It was not right, she 
declared, that ‘those striking 
should get something for noth-
ing’. 

In his prospectus, Shapps 
had followed Truss in seeking 
to introduce higher thresholds 
for strike action. 

He also proposed restric-
tions on picketing in the vicin-
ity of critical national infra-
structure sites such as mainline 
stations. (‘We will take on these 
Luddites…just like Thatcher’ 
Daily Mail, 18.8.2022)

But so unexpected was the 
severity of her crackdown that 
Truss faced a united onslaught 
from the three rail unions as 
well as the wider labour move-
ment.

ing people to ransom. I will do 
whatever it takes to make sure 
that unions cannot dictate how 
the British people go about 
their daily life.”

Not surprisingly Sunak 
secured only the briefest of 
mentions in news coverage of 
the rail strikes, and he seemed 
content for the lead to be taken 
by Shapps, his former cabinet 
colleague and leadership sup-
porter.

Shapps’ determination to 
confront Lynch head on earned 
him favourable headlines in the 
Tory press which had no hesi-
tation in urging the Transport 
Secretary to go all the way with 
the toughest possible restraints 
on the rail unions.

In a further escalation of 
the management’s response 
both Shapps and Network 
Rail’s chief executive, Andrew 
Haines, threatened to go over 
the heads of union leaders di-
rectly to the membership.

Shapps had tried in vain 
with repeated appeals to Lynch 
to put Network Rail’s two-year 8 
per cent pay offer out to a vote 
among RMT members. 

When Lynch responded by 
accusing Shapps of working 
behind the scenes to dictate the 
outcome of the negotiations – 
and insisting RMT members 
were prepared to continue the 
dispute ‘for as long as it takes’ 
– the provocation proved too 
much for the Transport Secre-
tary.  

‘Shapps: It’s End of the Line, 
Mick’ was the Sun’s headline 
(20.8.2022) over a report that 
Shapps had vowed to use ‘hard-
line powers’ to impose mod-
ernisation by ‘ordering train 
companies to fire and re-hire 
workers’ – a reminder of the 
tactics used in the sacking of 
800 seafarers by P&O Ferries.

Mick Lynch rounded on Liz 
Truss’s punitive proposals: “If 
she rams through any more 
anti-trade union laws it will be a 
direct attack on civil liberties… 
What you are going to get is a 
wave of solidarity action, syn-
chronised action. And you’ll see 
it in every section of the econ-
omy, in education, in health, in 
wider parts of the transport sys-
tem, in all sectors, the private 
sector as well.”

MARCH 2022 | MediaNorth | 5

dorsements for her policies. 
Newspaper editors are only 

too well aware of the potency 
of their front pages. Often they 
can be a blatant political state-
ment, a showcase for a favoured 
politician. Their value cannot be 

RMT general secretary Mick 
Lynch warned that the unions 
could respond with synchro-
nised strike action of the kind 
not seen since the 1978-9 ‘Win-
ter of Discontent’ – a prospect 
that triggered a fresh round of 
alarmist headlines. ‘UK general 
strike threat if Truss takes on 
unions’ (I, 28.7.2022).  

In sharp contrast to the 
punitive steps Truss had out-
lined, Rishi Sunak’s pledge to 
take a tough line on the unions 
steered clear of detailed sanc-
tions. He limited himself to a 
promise to deliver the party’s 
2019 manifesto commitment to 
require minimum service lev-
els during transport strikes.

“As Prime Minister, I will 
stop the unions holding work-



6 | MediaNorth | SEPTEMBER 2022 www.medianorth.org.uk

The Labour Party’s 
unreported world 
Tim Gopsill on 
the glaring gaps  
in the reporting of 
the Forde Report

the leaked dossier, who were 
presented as ‘whistleblowers’!

Mills’s figures contrast the 
number of articles published in 
the week after the Forde report 
came out (27) with the equiva-
lent seven-day numbers in 2019 
based on the Panorama pro-
gramme (202 – more than seven 
times as many). On Murdoch’s 
Times and Sunday Times, taken 
as a single publisher, the respec-
tive numbers were 2 and 67. 

Most papers had just one 
article (see graphic). Only the 
Guardian and Independent ran 
anything other than short news 
reports, mostly stating that the 
inquiry ‘completely debunks 
the conspiracy theory that the 
2017 general election was some-
how deliberately sabotaged by 
Labour Party staff opposed to 
Corbyn’s leadership’. That was 
from a Labour press release, 
though some reporters dropped 
the quote marks and made it a 
fact. 

This allegation arose after 

HQ staff secretly diverted re-
sources from the 2017 drive to 
win new Labour seats into de-
fending anti-Corbyn MPs whom 
officials feared might lose. In 
fact, Forde condemned the of-
ficials concerned, but he could 
not conclude that it cost Labour 
the election. This was hardly a 
vindication for them, but it’s the 
best the officials could get from 
his report -- and they could rely 
on the papers to stick to it.

So why should the Tory press, 
that only three years ago was 
demonising the party, now want 
to protect it from fair criticism? 
The question answers itself. 

When the Tories have run 
the country into the ground, 
which a Truss government 
shows every likelihood of do-
ing, the Tories could collapse 
and Labour win power with the 
mandate to sort out the mess. 
This has happened before in 
history, but it has to be a Labour 
Party that can be trusted by the 
state to do the job. That requires 

purging the left from the party.
The new leader Keir Starmer 

has set out on this path. He may 
give the impression of stumbling 
around in a daze, but he knows 
he has to get rid of Corbyn and 
his supporters, through suspen-
sions, expulsions and rigged 
elections. These include, amaz-
ingly, numerous left-wing Jew-
ish activists, a group of whom 
are suing the party for breaking 
its rules; all this unreported out-
side the left. The party machine 
is still at work.

He also had to reverse the 
progressive policies he an-
nounced to get elected; this is 
now largely done, notably by 
abandoning the renationalisa-
tion of public utilities. Harder 
still, with the economic crisis 
rapidly worsening, he must dis-
own and condemn workers tak-
ing strike action.

Unions and most Labour 
members, however, carry on 
fighting the Tories. But Starmer 
has the media on his side!

W
hen the national media 
barely cover a big po-
litical story it can tell 
you more than when 

they go over the top. In July they 
virtually ignored the release of 
the Forde Report into the fac-
tion-fighting in the Labour Party 
during the leadership of Jeremy 
Corbyn, and that said a lot.

The inquiry, headed by Mar-
tin Forde QC, largely substanti-
ated the shocking allegations 
contained in an 800-page dos-
sier of party documents leaked 
in April 2020 that detailed the 
dirty tricks employed by party 
officials against Corbyn and his 
team. These include the use of 
antisemitism allegations to un-
dermine the leadership, the al-
location of resources to boost 
anti-Corbyn MPs in elections, 
and a vile culture of misogyny 
and racism within the party ma-
chine.

Though expressed in bal-
anced language, the report is 
damning of the right-wing party 
bosses’ conduct towards an 
elected leader. It might shock 
people, if it was properly report-
ed.  But it wasn’t.

The radical sociologist Tom 
Mills has produced a chart 
showing the national paper cov-
erage achieved by the Forde re-
port, compared with that of the 
BBC Panorama programme, ‘Is 
the Labour Party Anti-Semitic?’, 
broadcast in July 2019, which 
Mills took as a high point of 
the anti-Corbyn offensive. That 
programme was a relentless at-
tack on Corbyn’s party, with its 
evidence coming from officials 
responsible for the conduct in 

This chart shows the stark contrast between coverage of the Forde report and the BBC Panorama programme.

67

Number of reports in the UK national press in the week following the  
publication of the Forde report and the broadcast of BBC Panorama’s  

Is Labour Antisemitic?

The Times / Sunday Times

Daily Telegraph

Daily Mirror/Sunday Mirror

Daily Mail / Mail on Sunday

Guardian / Observer

Independent

I

The Express

n Panorama: Is Labour Antisemitic?     n Forde Report

0 	 10	 20	 30	 40	 50	 60	 70

19

2

1

24

1

2
18

27

9

27

10

10

10

1

1



SEPTEMBER 2022 | MediaNorth | 7www.medianorth.org.uk

T
he BBC’s six-part Sher-
wood, shown this summer, 
got a powerful, mainly posi-
tive, critical reception. It’s 

one of the state-of-the-nation po-
litical dramas at which the BBC 
used to excel, with series like 
Boys from the Blackstuff and 
Our Friends in the North.

The writer, James Graham, 
knows his territory – North 
Nottinghamshire – scene of the 
bitter divisions between Notts 
miners who scabbed and joined 
the Union of Democratic Miners 
and those who remained loyal 
to the NUM during the 1984-84 
miners’ strike. He based Sher-
wood on real events.  

In July 2004, in Annesley 
Woodhouse in Nottingham-
shire, Robert Boyer shot ex-min-
er Keith “Froggy” Frogson, an 
NUM loyalist during the year-
long strike, with a crossbow on 
his doorstep. The same month, 
another man, Terry Rodgers, 
was living with his daughter 
Chanel close by at her home in 
Huthwaite, when he shot her 
four times. 

Both Boyer and Rodgers 

went into hiding in the same 
woodland, leading a huge num-
ber of police to descend on the 
former mining village as the 
search for them took place.

Graham uses these events to 
craft a drama which highlights 
the buried hurt which is still 
alive today, nearly forty years 
on. The whole series is a reflec-
tion on the miners’ strike, what 
it meant for those involved and 
the cost to the communities 
around the pits, all of which 

have now closed. It is also a de-
tailed story about working-class 
people, which is unusual on tel-
evision these days. Sweeping 
shots of Sherwood Forest con-
trast with the gloomy miners’ 
welfare club and the rows of tiny 
terraced houses.

It has an outstanding cast: 
David Morrissey plays Ian St 
Clair, the lead investigating of-
ficer from the local force, Robert 
Glenister the Met officer Kevin 
Salisbury. Lesley Manville is 

Julie, the wife of murdered 
Gary Jackson (played by Alan 
Armstrong) who is estranged 
from her sister Cathy, played 
by Claire Rushbrook. There is a 
powerful scene where they talk 
to each other on either side of a 
wall. Interestingly, David Mor-
rissey prepared for his role by 
talking to Harry Paterson, au-
thor of the excellent Look Back 
In Anger on the miners’ strike in 
Nottinghamshire. 

Undercover policing and 
surveillance were pervasive 
during the strike, and many of 
the villages were effectively 
occupied by the police. The 
key event in Sherwood which 
altered the lives of so many of 
the characters for the worse 
depicts the clash of tensions 
between strikers, police and 
scabs, and central to its occur-
rence is the role of the under-
cover police officer.

I thought the final scenes of 
reconciliation in Sherwood were 
unconvincing but overall this 
was a tremendous achievement.

You can watch Sherwood on 
BBC iPlayer.

 

Acclaimed BBC drama 
tackles miners’ strike

Granville Williams on a high-quality television series

T
he NUJ thinks the deci-
sion to close the BBC News 
Channel and BBC World 
News and create a new roll-

ing news service in April 2023 
is a major mistake.  The 
union’s campaign to 
challenge the merger 
has won the support 
of the TUC’s leader 
Frances O’Grady who 
has written to BBC Di-
rector General Tim Davie to 
express concerns that closing 
the existing BBC News chan-
nel ‘would substantially reduce 
news-gathering and airtime for 

L to R: David Morrissey, Lesley Manville and Robert Glenister

domestic stories and affect UK 
democracy’.

The proposed BBC channel 
closures and subsequent loss 

of 70 jobs form part of a 
£500m cost-cutting and 

redistribution mis-
sion by Tim Davie to 
create a ‘digital-first’ 
organisation and 

help  achieve cuts of 
£285m a year necessi-

tated by the government 
freezing the licence fee for two 
years. 

But the NUJ thinks the level 
of cuts forced on the BBC, and 

certain decisions by its manage-
ment, are leading to a hollowing 
out of BBC news coverage. 

The NUJ has called on the 
regulator Ofcom to step in and 
hold an inquiry into the BBC’s 
proposal because it is a major 
change to the service. The un-
ion believes that both TV chan-
nels have crucial and distinctive 
roles which will be diminished 
in a combined service.

It states: “BBC News Chan-
nel has a special role in cover-
ing stories across the devolved 
nations and its audience is more 
diverse, across all categories, 

than BBC One or the other BBC 
channels. Many local stories 
will be lost if they have to com-
pete with international events 
for airtime.”

The NUJ also points out that 
BBC World News has a weekly 
audience of about 364 million 
people around the globe – so 
why close it? Also the new ser-
vice will carry adverts for its 
international audience and the 
NUJ questions, “How can li-
cence fee money be spent on a 
commercial project? This must 
surely have implications for 
competition.”

NUJ campaigns against channel mergers



8 | MediaNorth | SEPTEMBER 2022 www.medianorth.org.uk

It’s great to be back!

This issue was published on 9 September 2022 
Editor: Granville Williams | Design and Production: Tony Sutton
If you would like to receive future copies of the online version  of MediaNorth contact us at cpbfnorth@outlook.com 
MediaNorth is published quarterly, and we welcome comments  or suggestions for articles.  
Become a friend on Facebook at: Campaign for Press  and Broadcasting Freedom North  
Twitter: @campaign_and   n   Website: www.medianorth.org.uk

Fixing the facts to fit the story
M

ick Lynch, RMT gen-
eral secretary, recently 
reflected on the stand-
ard of questions he 

has faced when challenged by 
reporters and broadcasters, 
especially when being inter-
viewed on union doorsteps or 
out on picket lines.

In an interview with Zoe 
Williams in The Guardian (23 
August) he said, “The state 
of journalism?  The questions 
they ask are so…dopey. They 
obviously don’t know what 
trade unions are. They think 
that we are all these cliches 
they perpetuate. I’m a baron. 
My members are pawns. I can 
just move them about accord-
ing to who I want to annoy that 
morning. Which is completely 

the wrong way round: unions 
are very democratic. It sounds 
a bit pompous, but the mem-
bers are sovereign in this un-
ion. They tell us what to do.” 

One good example of this 
ignorance was in the August 
issue of ASLEF Journal. After 
the union announced industrial 
action the Taxpayers’ Alliance 
issued an ill-informed press re-
lease on the pay of the union’s 
general secretary and assistant 
general secretary describing 
them as ‘loaded union leaders’.

This was picked up by the 
right-wing press. Michael 
Knowles, Daily Express Home 

Affairs and Security Corre-
spondent, contacted Keith 
Richmond, who handles the un-
ion’s press and PR.

Keith gave Knowles some 
home truths about the Taxpay-
ers’ Alliance: ‘Its research is 
desperately poor, and usually 
inaccurate, and its figures – 
including the ones you have 
been spoon fed – are invariably 
wrong.’

Knowles’s response was: 
‘But I’m under pressure to 
write this story. We don’t like 
trade unions.’

Keith was also contacted by 
Ashley Armstrong, Business 

Editor of The Sun. He gave her 
the same accurate information 
as he’d given to Knowles. 

She challenged this, saying 
it didn’t include his NI contribu-
tions and pension. This led to 
the following exchange: ‘No, but 
that’s his salary.’ 

‘But I’ve been told to make it 
look as big as possible.’ 

‘You don’t do that for CEOs.’ 
‘No, but he’s a trade union 

baron and the editor doesn’t 
like him and I’ve been told to 
turn him over.’

For the record, the Tax-
payers’ Alliance is a secretive 
right-wing pressure group 
which refuses to disclose 
its income or the names of 
wealthy individuals who do-
nate to it.  

O
ur first event at Wortley 
Hall’s South Yorkshire Fes-
tival since 2019 was a great 
success. Trade Unions and 

the Media explored media cov-
erage of the upsurge in trade 
union militancy in the wake of 
inflation, rocketing energy and 
food prices, and below inflation 
wage offers by employers.

Former BBC Industrial Cor-
respondent Nick Jones showed 
how sections of the media, par-
ticularly the right-wing national 
press, reverted to the sort of 
coverage and clichés they used 
during industrial disputes in the 
1970s and ’80s. One example he 
cited was the ASLEF rail strike 
over flexible rostering in 1982, 
when Ray Buxton was General 
Secretary, and compared it with 
media coverage of Mick Whelan 
now.

Sarah Woolley, Bakers Un-
ion General Secretary, gave an 

Rail union journal challenges hostile  
journalists over dodgy information

informative contribution draw-
ing on her experiences with 
the media and the importance 
of members using social media 
more actively to promote their 
cause. 

The two presentations were 
followed by a lively Q&A session 
with a copy of Nick Jones’s book 
Strikes and the Media (1986) go-
ing to the person who asked the 
best question.

Sarah Woolley and Nick Jones taking questions at our event.

NorthMedia    

Journalists 
take action

A
one-day strike on 31 Au-
gust by Reach (formerly 
Trinity Mirror) journalists 
will be followed by a work 

to rule and a three-day strike 
from 14-16 September.  More 
strike days may be added unless 
the company increases its paltry 
offer of a 3% pay rise or £750.

More than 1150 journalists 
took part in the action across 
the company’s titles, includ-
ing The Mirror, Express, Daily 
Record, Sunday Mail, West-
ern Mail, Manchester Evening 
News, Liverpool Echo, Birming-
ham Mail, The Journal, Bristol 
Post, South Wales Evening Post 
and the Live websites.

Michelle Stanistreet, NUJ 
general secretary, said: “NUJ 
members are clear where re-
sponsibility lies here, and that 
is shown in a unanimous vote 
of no confidence in Reach chief 
executive Jim Mullen.”


