
the Tory landslide are pretty 
disturbing. We saw the way 
Boris Johnson treated col-
leagues he perceives to have 
been disloyal; he is a man 
who holds grudges and set-
tles scores.

Johnson and his media 
chief, Lee Cain, issued a series 
of threats to public service 
broadcasters during the cam-
paign. 

Days before polling, when 
he was feeling heat over his re-
fusal to be interviewed by the 
BBC’s Andrew Neil,  Johnson 

Campaign for press and BroadCasting  freedom (north) l  Issue 5, December 2019  l   £1

Media    North

new ownership woes hit local media  – Pages 4 and 5

By granville Williams

The weekend newspapers 
after the election made grim 
reading. election maps of the 
swathes of the country where 
once Labour dominated went 
blue. What went wrong?  

One key factor for the em-
phatic Tory victory was their 
media strategy. Dominic Cum-
mings, and the team working 
for him, have a track record of 
success with the Brexit cam-
paign, the Australian election, 
and now this.

Cummings’ style of media 
strategy is gloves off, cynical, 
fast and loose with the facts, 
driven by paid advertising on 
social media, and dismiss-
ive of the democratic role of 
broadcast media. 

And, at the core of it, was 
a confident reliance on the 
bloc of Tory-supporting news-
papers to be ‘on message’ and 
deliver a relentless attack on 
Jeremy Corbyn and Labour.

It’s what we can now ex-
pect in future elections

The implications for sec-
tions of the UK media of 

channel of a ‘wider pattern 
of bias’. The party alluded to 
reviewing Channel 4’s licence 
(which runs out in this par-
liamentary term) ‘to look at 
whether its remit should be 
better focused’.

A clampdown on public 
broadcasters by an all-pow-
erful government would be 
deeply worrying. The pros-
pects for media reform are 
also likely to be frozen. 

We won’t see a second 
stage of the Leveson inquiry 
or the inquiries into media 
ownership and ‘fake news’ 
that Labour was promising. 
The Tory election social me-
dia campaign was driven by 
disinformation and fake news 
– why would they want to go 
near any inquiry?

And the Silicon Valley tech 
giants who would have been 
taxed to fund the Labour pol-
icy’s free super-fast £20 billion 
broadband scheme can rest 
easy now.
l Our Leeds conference  
on 8 February will focus  
on these urgent issues  
(see Page 8).

declared that he was ‘looking 
at’ scrapping the licence fee. 
“how long can you justify a 
system whereby everybody 
who has a TV has to pay to 
fund a particular set of TV and 
radio channels?” he asked.

When Channel 4 News re-
placed Johnson and Farage 
with melting ice sculptures 
after they shunned a leaders’ 
debate on climate change, the 
Tories lodged an impartiality 
complaint with Ofcom. It was 
rejected. Conservative media 
chief, Lee Cain, accused the 

Well, we didn’t 
stop him.  
So what next 
for the media?

a simple message projected by Led By donkeys on the iconic anthony gormley sculpture, Angel of the North



So who had the 
death threats?
Tim Gopsill on The Times’  
reporter accused of racist  
and dishonest reporting
One of the most lauded in-
vestigative journalists in the 
national press stands accused 
of racist and dishonest report-
ing, demonising the Muslim 
community in a Yorkshire 
town and attacking a progres-
sive inter-community group, 
forcing its closure.

Andrew norfolk, The 
Times’ chief investigative re-
porter, based in Leeds, has 
won a string of awards, in-
cluding Journalist of the Year 
in 2014, for his revelations of 
child sex abuse gangs, notably 
in Rotherham, for which 19 
men and two women were 
jailed in a series of trials.

 
Sun article
norfolk’s reports led to wide-
spread comment that all the 
men were Asian Muslims and 
the children all white. nei-
ther was true but the MP for 
Rotherham, Sarah Champion, 
wrote an article in The Sun in 
2017 headlined ‘British Pa-
kistani Men ARe raping and 
exploiting white girls’, which 
said: ‘These people are preda-
tors and the common denom-
inator is their ethnic heritage.’

In the row that followed, 
Sarah Champion resigned as 
Labour’s front-bencher on 
equalities, and a Rotherham 

charity called Just Yorkshire, 
which campaigned for racial 
and social justice, launched 
a consultation to test local 
opinion.

Its report came out in 
March 2018. Many of the 
165 summarised responses 
criticised the MP but also 
praised her work supporting 
victims. The report had been 
sent to her in advance, and 
to relevant national and local 
authorities, but no reactions 
were received.

Then in July 2018 Andrew 
norfolk had a story in The 
Times claiming: “An MP who 
received death threats after 
condemning the abuse of girls 
by groups of British Pakistani 
men has been given increased 
police security … Sarah Cham-
pion was accused by activists 
… of ‘industrial-scale racism’ 
…. Criticism of the former La-
bour frontbencher has been 
led by racial justice charity 
that claims to speak on behalf 
of the Pakistani community.”

not much of this was true. 
There is no evidence that 
Champion received death 
threats, and indeed after Just 
Yorkshire made complaints 
to police and to the national 
papers’ tame press regulator 
IPSO the paper published a 

anybody and works across 
communities – or used to. Af-
ter this and later stories from 
norfolk, it lost its funding and 
collapsed. 

The one thing that is true 
is that Champion’s security 
was stepped up, but not in 
connection with the story. 
MPs, especially women, do 
get threats, and in Yorkshire 
there is special concern since 
the assassination of Jo Cox, 
but the perpetrators are usu-
ally far-right white racists.

nadeem Murtaja, former 
director of Just Yorkshire, has 
praised norfolk’s earlier work, 
but says: ‘He was demonising 
the whole community, which 
is no more responsible for the 
crimes of these predators than 
the whole white community 
is for white crime. And he was 
trying to make us look like Al-
Qaeda.’

While Champion did not 
receive death threats, Murtaja 
and his family did, as a result 
of the reporting. One of these 
read: ‘Filthy inbred Muslim 
cunts. We’re going to kill you 
all. Britain first’. Andrew nor-
folk has never reported that.

Andrew Norfolk’s anti-Muslim reporting is analysed in detail in a report 
from the Press Gang entitled UNMASKED, price £10, written by Brian 
Cathcart and Paddy French. It covers other stories as well and is online at  
https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2019/06/Norfolk_
Report_Unmasked.pdf

Read the Unmasked report

Left:  
Andrew 
Norfolk,  
The Times’ 
chief 
investigative 
reporter

Below: 
The Sun’s 
front page 
headlining 
Sarah 
Champion’s 
2017 report

(Images from 
Unmasked)

rare correction, that ‘no death 
threats made at the time were 
attributable to the report’.

Had there been threats, 
police would surely have 
questioned Just Yorkshire, but 
there has been no contact.

Deliberate misquoting
The phrase ‘industrial-scale 
racism’ had come from the 
report, in this sentence: ‘To 
attempt to define the issue of 
child sexual abuse along eth-
nic lines … or claiming there 
is something inherent in the 
[Pakistani] heritage is border-
ing on industrial-scale racism’. 
It was notional, not an accu-
sation against Champion, and 
the qualifying words ‘border-
ing on’ had disappeared.

All journalists know these 
tricks of deliberate but just-
about-defensible misquoting, 
and many do use them, but 
they are inexcusable in such 
sensitive areas as this.

Just Yorkshire, founded 
in 2003, does not represent 

2 | MediaNorth DECEMBER 2019

https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2019/06/Norfolk_Report_Unmasked.pdf
https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2019/06/Norfolk_Report_Unmasked.pdf


 DECEMBER 2019 | MediaNorth 3

TV correspondents should  
       think before they Tweet

robert peston

Laura Kuenssberg

LAURA Kuenssberg’s apology 
for her tweet reporting the 
fake news that a Conservative 
aide had been punched in the 
face by a Labour activist was 
yet another illustration of the 
erosion in editorial standards 
that has resulted from cut-
throat competition among 
journalists to be first with the 
news on Twitter. By placing 
her trust in the truthfulness 
of Boris Johnson’s propaganda 
machine she has endangered 
the BBC’s reputation for accu-
racy and reliability.

As a BBC correspondent for 
30 years I can speak with first-
hand experience of the inher-
ent dangers – and frustrations 
– of having to deal with media 
advisers closest to the Prime 
Minister who tend increasingly 
to speak exclusively to a hand-
ful of trusted journalists.

Once installed inside No 10, 
Johnson’s mercurial spin doc-
tor Dominic Cummings started 
to boast openly of how he and 
his team in Downing Street had 
a direct line to three top jour-
nalists – Kuenssberg, the BBC’s 
political editor; Robert Peston, 
ITV’s political editor, and Tim 
Shipman, political editor at the 
Sunday Times.

Cummings understands full 
well the manipulative power of 
a spin doctor that, by trading 
information on an exclusive 
basis to a handful of selected 
journalists, there is every likeli-
hood he will get more favour-
able coverage in return.

Competing to be first
herein lies the danger for 
Kuenssberg and Peston: both 
have to be the voice of au-
thority for the BBC and ITV 
respectively, but they are also 
having to chase their tails in a 
media world where journal-
ists are more than likely to be 
judged by the rest of the news 

media on the strength of their 
following on Twitter rather 
than their political knowledge 
or judgement as a top broad-
caster. 

Competing to be first with 
the news on Twitter – despite 
an increase in the character 
limit from 140 to 280 letters 
– is high risk, all the more so 
for Ms Kuenssberg whose writ 
within the BBC is sacrosanct.

Once a fact or information 
from the political editor gets 
into the BBC’s news machine 
that becomes the line to take, 
whether it is in a news bul-
letin on a local radio station, 

news online or the Ten O’Clock 
News. 

When Kuenssberg and 
Peston tweeted that a Tory 
aide had been punched by a 
Labour activist after a visit to 
Leeds General Infirmary by the 
health Secretary Matt hancock 
(9.12.2019) they were relying 
on briefings by Conservative 
sources and had not seen foot-
age of the incident itself.

In their subsequent Twit-
ter apologies Kuenssberg said 
‘two sources suggested it had 
happened but clear from video 
that was wrong’ and Peston 
acknowledged it was ‘com-
pletely clear from video foot-
age’ hancock’s adviser was ‘not 
whacked by a protestor, as I 
was told by senior Tories’.   

formidable reputation
My 30 years with the BBC 
ended in 2002 – well before 
the Twitterati started to domi-
nate the news agenda – but 
the seeds were already being 
sown for the erosion in edito-
rial standards.

Back in the 1970s the BBC’s 
political editor would get brief-
ings from the Prime Minister’s 
press secretary that were not 
available to other correspond-
ents or journalists, but the 
purpose then was to explain 
government background and 
thinking rather than promote 
a new story line.

In the 1980s, the redoubt-
able Bernard Ingham had a for-
midable reputation for the in-
sight he could offer journalists 
in similar off-the-record brief-
ings about the ins and outs of 
the Thatcher era, but his remit 
remained that of a government 
information officer rather than 

a voice for the Conservative 
Party. 

Alastair Campbell’s edict on 
entering Downing Street with 
Tony Blair in 1997 was that he 
wanted the government’s in-
formation machine to ‘grab the 
agenda’ rather than just supply 
information or simply react to 
requests from the news media. 

At election time his opera-
tion merged seamlessly with 
that of Labour and the blur-
ring of responsibilities between 
government and party has con-
tinued with a vengeance under 
Cummings.

salutary lesson
In my final years as a BBC 
correspondent, my difficulty 
was that it was hard to check 
out or challenge information 
passed down the line from the 
political editor.

At critical times the point of 
contact was – and is – the BBC’s 
political editor; calls from oth-
er correspondents did not get 
through. hence my concern 
at the additional responsibility 
that filing instantly for Twit-
ter has placed on the likes of 
Kuenssberg and Peston.

What they are reporting as 
news is often no more than a 
tip off – and, as any journalist 
knows, that has to be substan-
tiated.

Perhaps a salutary lesson for 
the trigger-happy Twitterati is 
to recall what happened when 
John Prescott was involved in a 
confrontation with a protestor 
on the way into a Labour rally 
in Rhyl in the 2001 general 
election.

Despite an exchange of 
blows having been witnessed 
by its own reporter, Sky News 
waited a full hour in order to 
view the video before reporting 
that Prescott had in fact retali-
ated, hitting the protestor on 
the chin with a left jab.

Trigger-happy Twitterati need to 
take more care, says Nicholas Jones



4 | MediaNorth DECEMBER 2019

New round of  
ownership woes  
hits local media  

Quentin Gray surveys the turmoil and uncertainty 
facing local and regional newspapers 

The provincial media own-
ership maelstrom goes on as 
once proud titles continue to 
see their financial strength 
fade away. 

The shift of readers away 
from printed newspapers, 
which traditionally provided 
the bulk of revenues and prof-
its through copy sales and ad-
vertising, has been stark.

enders Analysis detailed 
that total weekly regional 
newspaper circulations fell 
by half from 42m to 22m be-
tween 2009 and 2016, with 
paid-for copies falling from 
26m to 13.8m.

After Johnston Press – the 
Yorkshire Post, Lancashire 
Evening Post and The Scots-
man publisher – went bust 
with debts of £220m in au-
tumn 2018 and morphed into 
a new group JPI Media, it was 
only a matter of time before 
it would be sold or broken up 

for possibly some thin profit 
by new owners– a consortium 
of four former lenders.

But things have got so bad 
in regional print and linked 
internet sites that the new 
owners have been struggling 
to sell off the 200 plus print 
titles and web sites.

All that has gone is the i 

national newspaper sold in 
November 2019 for some 
£50 million to the Daily Mail 
owner.

So what is left to save the 
once mighty Johnston Press: 
a white knight with bags of 
dosh from an internet growth 
stock? No, there is a not-so-
new kid on the block hunt-

ing down the fading assets of 
JPI Media and possibly other 
groups across the nation.

Growling on the sidelines 
is David Montgomery, 71, 
whose historic claim to fame 
was as an editor of the News 
of the World in the 1980s and 
between 1992 and 1999 he 
served as chief executive of 

to take over the business.
The move secures the jobs 

of 135 people and ensures the 
survival of 18 local newspa-
pers, including the Inverness 
Courier.

The new company is a joint 
venture between SPP’s former 
majority shareholder Peter 
Fowler and Cambridge-based 
Iliffe Media.

ONe of Scotland’s largest pub-
lishers of local newspapers is 
under new ownership after 
briefly going into administra-
tion.

Administrators were called 
in by Scottish Provincial Press 
(SPP) on Tuesday morning 11 
December. But a new compa-
ny - highland News and Me-
dia Ltd - was quickly formed 

New owners save bankrupt Scottish publisher

the fate of regional newspapers with a proud history could soon 
be decided by david montgomery

iliffe media come to the rescue



 DECEMBER 2019 | MediaNorth 5

family-owned group backed 
by Yattendon and now pub-
lishes titles across the Mid-
lands, the east of england 
and Kent.

It was formed in Sep-
tember 2016 and over the 
past three years has bought 
13 east of england titles 
from Johnston Press, plus 
the KM Media Group, the Ne-
wark Advertiser and Newbury 
Weekly News.    

Of the few remaining inde-
pendents, the Barnsley Chron-
icle, Rotherham Advertiser and 
Stranraer & Wigtownshire Free 
Press in south west Scotland 
show that there is still life in 
providing proper news cover-
age for a local area. Long may 
they reign.

Quentin Gray was a  
business and news sub-editor 
on the Yorkshire Post for 
nearly 25 years.

the Mirror Group.
he has had mixed forays 

into UK and european provin-
cial newspaper ownership.

The most unfortunate side-
line was Mecom Group which 
swallowed up titles across eu-
rope including ones in Berlin, 
Norway and holland, until 
itself fading away after being 
bought in 2014 by a Belgium 
group. Mr Montgomery spear-
headed the purchase of North-
cliffe Media by Local World, a 
consortium of regional news-
paper publishers and inves-
tors, before the company was 
sold to Trinity Mirror – now 
Reach – in 2015.

his new UK company Na-
tional World is eyeing to gobble 
up JPI Media as a readymade 
empire. In early December 
the new company was invited 
to start talks over a formal bid. 
National World was created in 
September 2019 to ‘buy and 

build’ news publishing busi-
nesses. The company said: 
“National World will jettison 
legacy systems and archaic in-
dustrial practices to create ef-
ficient dissemination of news, 
monetising it by matching 
content to audience.”

Montgomery could even 
target former JPI Media suitor 
Newsquest, owner of The Her-
ald titles in Glasgow and Dar-
lington’s Northern Echo. The 
Newsquest group was said to 
have dropped out of the race 
in November after the merger 
of its US parent company Gan-

nett was completed with New 
Media Investment Group.

Another major indus-
try bidder from the UK for 
JPI Media also dropped out 
in the autumn. New Reach 
chief executive and former 
News UK executive Jim Mul-
len took a look under the 
bonnet and found that the 
spark really had faded away 
and dropped talks over a 
£50m offer.

Instead, Reach (former-
ly Trinity Mirror) plans to 
launch new websites under 
its burgeoning Live arm early 
in 2020. Some 50 journalists 
are being recruited to target 
Sheffield and Sunderland to 
further challenge JPI Media 
and in Newport and Bradford 
to face up to Newsquest.

In the provinces, at least a 
few independents keep bat-
tling on. Iliffe Media has been 
revived as an independent 

Montgomery  
spearheaded the 
purchase of 
Northcliffe Media  
by Local World

NeWSQUeST Glasgow has 
lifted the threat of com-
pulsory staff redundancies 
after nearly 87 per cent of 
those voting supported the 
NUJ’s ballot for industrial 
action.

The papers involved were 
The Herald, The Herald on 
Sunday, the Glasgow Times, 
The National and The Sunday 

National.
The union had also raised 

the issue of bullying which 
the company had dealt with 
promptly.

In addition, the NUJ con-
ducted a stress survey, in 
which just 9 per cent said they 
had confidence in the organi-
sation’s management of its 
Scottish operation.

Newsquest drops jobs plan MediaNorth
this issue went to press on 16 december 2019

editor: granville Williams

design and production: tony sutton, www.coldtype.net

If you would like to receive future copies of the online version  
of MediaNorth contact us at cpbfnorth@outlook.com. Media-
North is published quarterly, and we welcome any comments  
or suggestions for articles. We’re on Facebook. Become a friend 
at: Campaign for Press and Broadcasting Freedom North –  
and Twitter: @campaign_and



6 | MediaNorth DECEMBER 2019

Media policy: What the 
election manifestos said

Parents in deprived areas pay a small fortune  
for subscriptions offering a few miserly kilobytes 
of decrepit and creaking copper broadband…

By Barry White

The central role the media 
played in the General election 
campaign is undeniable. So 
too was  the pro-Conservative 
party dominance of much of 
the national press together 
with its anti-Labour party 
bias. Social media offered al-
ternative platforms for the 
parties and people to get their 
messages across. 

So what new policies did 
the parties offer?

section 40 criticised
The Conservative Party’s 
manifesto does not say much, 
but what it says is significant. 
On free TV licences for the 
over-75s, it states that: “We 
recognise the value of free TV 
licences for over-75s and be-
lieve they should be funded 
by the BBC.” 

The BBC has said it will 
continue to provide TV li-
cences to over 75s who claim 
means-tested pension credit.

On the press: “…we will 
repeal section 40 of the Crime 
and Courts Act 2013, which 
seeks to coerce the press” and: 
“We will not proceed with the 
second stage of the Leveson 
Inquiry.” This is not new. Af-
ter the last election the May 
government said it would re-
peal section 40 and scrap Lev-
eson 2, but these proposals 
were not implemented. The 
government did not have the 
numbers to pass the neces-
sary legislation.

The Section 40 decision is 
heavily criticised by Natalie 
Fenton of the Media Reform 
Coalition who says: ‘Section 
40 … is key to persuading 
the press to join a recognised 
regulator through a system of 
carrots and sticks – if a news 
publisher joins a recognised 

regulator then access to low 
cost arbitration becomes 
mandatory. This removes the 
threat of potentially huge loss-
es for both ordinary citizens 
who may be the victims of 
illegal journalistic behaviour 
and for publishers who may 
be threatened by a wealthy 
litigant who doesn’t like what 
they have printed.’ 

however, Section 40 has 
been criticised by a number of 
press freedom organisations 
as well as the media owners. 
Free Press editor Tim Gopsill, 
writing on Leveson in its final 
issue (215, Summer 2018) 
stated that: ‘...we have ended 
up with a demure and point-
less Press Recognition Panel 
(PRP) and above all the ab-
surd injustice of Section 40 
of the Crime and Courts act 
under which the redress that 
people might attain from a 
publication would depend on 
which regulator the offender 
happens to be affiliated to…’ 
Index on Censorship de-
scribed Section 40 as ‘a direct 
threat to press freedom and 
must be scrapped…’

safeguard plurality
Labour had six main pledges 
including supporting public 
service broadcasting and lo-
cal newspapers and media 
outlets; action to address 
the monopolistic hold tech 
giants have on advertising 
revenues, and to safeguard 
a healthy plurality of media 
ownership.

They also promised to pro-
vide free ‘full-fibre’ broadband 
for every home and business. 
As an article in The Guardian’s 
Society (3 December) points 
out: ‘This manifesto com-
mitment goes well beyond 

flinging an election freebie at 
voters largely able to pay for 
subscriptions themselves. … 
speed and access are not the 
only problems. When young 
people do access the inter-
net, which is most likely to be 
through a mobile phone, they 
see different things: those in 
deprived areas are bombard-
ed with burger and betting 
advertisements, while young 
people in more affluent ar-
eas are shown advertisements 
for university open days and 
sports equipment.’

The article also reminds 
us that: ‘We see parents in 
deprived areas paying a small 
fortune for subscriptions of-
fering a few miserly kilobytes 
of decrepit and creaking cop-
per broadband…’  This is hap-
pening not only in rural ar-
eas, but in urban/city internet 
cold spots. The proposal aims 
to bring about high quality 
provision for all.

Leveson-compliant regulator
The Liberal Democrats also 
offered six main pledges in-
cluding the introduction of a 
Leveson-compliant regulator 
and holding Leveson 2, while 
the Green Party offered four, 
which included the need to: 
‘safeguard a healthy plurality 
of media ownership’. Both the 
Scottish and Welsh national 
parties wanted devolution of 
media policy to their parlia-
ments.

All but the Conservative 
Party made attempts to ad-
dress some of the long-stand-
ing policy concerns high-
lighted by media reformers, 
but we need to go much fur-
ther if we are to have a media 
that serves our 21st century 
democracy. Urgent reform is 
needed to reclaim the media 
in the interest of the public.

Covers of the manifestos  
issued by the three main  
political parties



 DECEMBER 2019 | MediaNorth 7

Wapping strikers 
tell their stories

DAVID Dimbleby has an-
chored the BBC’s coverage 
of every general election 
since 1979. This year he was 
replaced by huw edwards. 
But Dimbleby’s views on 
the 2019 election campaign 
were withering: “This elec-
tion is the most vile election 
that I’ve ever seen…  I hate 
the amount of hatred and 
disillusion that is about. I 
think it’s the most appalling 
spectacle.’  

Dimbleby said he first no-
ticed the souring of political 
debate whilst chairing Ques-
tion Time during the Brexit 

The man who bought a paper and created chaos

The Wapping dispute of 
1986-87 was a fight to save 
jobs. Before the dispute, Fleet 
Street newspapers were type-
set with hot metal and the 
print unions were powerful. 
Rupert Murdoch secretly built 
a system to print and distrib-
ute all of his newspapers from 
a new high-tech plant at Wap-
ping. 

When negotiations be-
tween Murdoch and the print 
unions over employment 
conditions for the new plant 
broke down, nearly 6,000 
workers went on strike. Mur-
doch immediately dismissed 
them. The sacked workforce 

arranged demonstrations and 
pickets to disrupt Murdoch’s 
business and fight for their 
jobs and workers’ rights. The 
industrial dispute raged for 
over a year.

Now a film about the mo-
mentous events of that year, 
titled Wapping: The Work-
ers’ Story, is being made by 
Chris Reeves of Platform 
Films. Chris says, “We have 
filmed 20 interviews with 
sacked printworkers and the 
‘refusenik’ journalists who 
joined them.”

The film will be shown as 
part of the Sheffield Festival 
of Debate season in Sheffield. 

referendum campaign. One 
person who has played a key 
role in both coarsening politi-
cal debate and fostering anger 
and division in the reporting 
of elections is the subject of 
Dimbleby’s new podcast se-

ries, The Sun King.
Murdoch, now 88, still 

remains controversial in the 
use of the global media he 
owns to exert political power 
in Australia, the UK and the 
USA.

Dimbleby tells the story of 
how Rupert Murdoch turned 
The Sun from a cautious 
broadsheet into Britain’s most 
widely read tabloid newspa-
per. he also shifted it from 
being a Labour-supporting 
newspaper to a strident Tory-
supporting tabloid.

The podcast follows Mur-
doch to America where he 

took on the New York Post and 
explores his controversial war 
against the British print un-
ions at Wapping. 

Media dominance under 
Margaret Thatcher helped 
Murdoch gain unprecedented 
access to power. The Sun King 
also covers ‘the media mogul’s 
lowest moment’ – the phone-
hacking scandal. It also looks 
at the origins of Fox News in 
1996 and its part, two decades 
later, in supporting the rise of 
Donald Trump.

The Sun King is available on 
the Audible podcast series.

Book the date: Thursday 7 
May, 7.00pm at the Quaker 
Meeting house, St James’ St, 
Sheffield S1 2eW.

Remembering  
Wapping ’86
download nic Oatridge’s  
16-page photo essay (right) at  
www.coldtype.net/assets/
pdfs/Wapping1.pdf



8 | MediaNorth DECEMBER 2019

Jack’s story shows need for media reform

Leeds Art Gallery is 10 minute walk from Leeds Railway Station and a 15 minute walk from the city centre bus station

MediaNorth Conference

IT’S THE MEDIA, STUPID!
Post-eleCtioN PoliCies for Media reforM

sessioNs oN:
l The Media and the Election
l The Press: Ownership, Regulation 
 and Ethics
l Broadcasting: Regulation & Impartiality
l Policing Propaganda: Democracy and 
 the Internet
l Looking Forward: Policies for Media Reform

sPeakers CoNfirMed: 
l Dorothy Byrne, Head of News and Current   
 Affairs, Channel 4
l Nick Jones, former BBC Political and    
 Industrial Correspondent
l Dr Justin Schlosberg, Media Reform    
 Coalition & Birkbeck, University of London 
l Prof Dominic Wring, Loughborough University  
 2019 Election Survey

Henry Moore rooM, Leeds Art GALLery, tHe HeAdrow, Leeds Ls1 3AA

saturday 8 february 11.00-5.00pm 
Conference fee £10.00 Concessions £5.00

This conference will analyse the lessons to be learned from media coverage of the 2019 General Election 
and put forward arguments, ideas and policies for diverse, democratic and accountable media. This will be a 

popular conference and you need to book your place in advance.

Book for the conference by sending a cheque, payable to CPBF(North) with your name, address, 
organisation (if applicable) and email address to CPBF(North) 24 Tower Avenue Upton near Pontefract 

West Yorks WF9 1EE. Or you can pay by bank transfer to CPBF(North) at the Cooperative Bank, sort code 
08-92-99, account number 65796090 Ref ‘Leeds Conference’ - but please post or email (cpbfnorth@

outlook.com) your details to us

ONe media event in the elec-
tion highlights the urgent 
relevance of the MediaNorth 
conference in Leeds on Sat-
urday 8 February (see details 
below). 

It was the media storm 
generated by the publica-
tion in the Yorkshire Evening 
Post of Sarah Williment’s 
four-year-old son Jack being 
forced to sleep on the floor 
at Leeds General Infirmary in 
his mother’s red coat due to a 
shortage of beds.

The boy’s mother sent the 
photo to the YeP and before 
publication the paper checked 
the veracity of the photograph. 
The hospital apologised, ad-
mitted there was no bed and 
that the treatment of the boy 
fell woefully short of the high 

standards of the NhS. The 
story was fact-checked and 
meticulously sourced before 
publication.

The story triggered what 
the paper described as ‘some 
of the most aggressive nega-
tive social media reaction we 
have experienced’. The YeP’s 
sister paper, the Yorkshire Post, 
was also caught in the flak by 

a ‘sophisticated and concerted 
attack on the veracity of our 
story by online trolls and ac-
tivists’.

For the Yorkshire Post the 
tipping point came when loy-
al, committed, life-long read-
ers began contacting the edi-
tor to advise him they would 
no longer be buying or read-
ing the paper  because ‘they 

had seen a Facebook post that 
proved we are lying’.

That’s why the front page 
of the Yorkshire Post on elec-
tion day had the headline ‘Call 
for urgent electoral reform’. Its 
Comment column stated, ‘It is 
not hyperbole … to suggest 
this relentless, unchecked, un- 
regulated online wild west is 
threatening to destabilise our 
democracy…’

The paper says ‘the people 
of this country must never 
again be asked to navigate a 
maelstrom of misinformation 
in order to decide who will 
govern them’ and calls for a 
‘root and branch review’ by 
the government. That might 
be a tall order for a party 
which has just been elected 
on lies and disinformation. 

graphic 
from the 
election-
day  front 
page 
of the 
Yorkshire 
evening 
post.


